Nyheter och blogginlägg
Det här händer i Mattecentrum
-
Ny räknestuga i Luleå
BlogginläggMed ett stort hjärta för både siffror och samhällsengagemang har trebarnspappan Allan Hammer, byggnadskonstruktör på NCC, varit med och dragit igång Luleås första räknestuga. Här får barn och unga möjlighet till kostnadsfri läxhjälp i matte. Vi tog en kort pratstund med Allan för att höra mer om varför han brinner för att stärka ungas matematikkunskaper.
Hur kommer det sig att du engagerat dig som ideell mattecoach för Mattecentrum?
Det finns stora utmaningar när det gäller matematiken och redan för sex-sju år sedan pratade jag med en vän om att vi borde dra igång en verksamhet där barn och unga kan räkna matte. Men det blev ingenting den gången. När NCC berättade om samarbetet med Mattecentrum och ambitionen att starta en räknestuga här i Luleå så anmälde jag mig direkt.
Tre barn och heltidsjobb, det låter som att du har fullt upp?
Jo absolut, men jag bär på en vilja att ge något tillbaka. Behoven är stora och två timmar varannan vecka är ju inte så mycket. Vi behöver bli fler volontärer så att vi kan hålla räknestugan öppen varje vecka, jag hoppas att fler vill bli en del av verksamheten. Även två timmar per månad gör skillnad!
Nu har det första tillfället i Luleås nya räknestuga avslutats, hur gick det?
Det gick bra, det kom två tjejer i årskurs 9 samt ettan på gymnasiet. De fick individuell hjälp hela passet. Vi hoppas fler barn och unga hittar till oss framöver när ordet sprider sig.
Vad tror du är viktigt för att lyfta mattekunskaperna, generellt?
Jag tror att tidiga insatser är avgörande. Ju förr barnen kan få stöd, desto större är chanserna att göra långsiktig skillnad.
Räknestugan i Luleå håller till i NCC:s lokaler på Västra Varvsgatan 11. Den håller öppet varannan torsdag mellan klockan 16.30-18.30. Räknestugan är öppen för alla och helt kostnadsfri. Det går även att få hjälp med matten digitalt på pluggakuten.se
-
Barnkonventionens dag: Rätten till utbildning – nyckeln till varje barns framtid
BlogginläggIdag på Barnkonventionens dag vill vi lyfta en avgörande fråga: rätten till utbildning för alla barn, oavsett kön, bakgrund eller förutsättningar. Jämställd utbildning är inte bara en vision – det är en grundläggande rättighet här och nu. Det innebär att alla ska ha samma möjligheter till lärande, studieval och personlig utveckling.
Men verkligheten är ofta mer komplex. Skolverkets senaste rapport pekar på att nästan hälften av eleverna som lämnar årskurs 9 med betyget F i matematik redan hade svårigheter så tidigt som i årskurs 3. Än mer oroande är att endast 60 procent av dessa elever har fått särskilt stöd under sin skoltid – och ofta sent i skolgången.
Vad betyder detta för oss som samhälle? Matematik är inte bara ett skolämne, det är en nyckel till framtidens utmaningar, särskilt inom STEM-områden (science, technology, engineering, and mathematics). När kunskaperna sjunker, påverkar det inte bara individens möjligheter, utan hela samhällets förmåga att möta framtidens behov.
Erfarenheter från 16 år av kostnadsfritt stöd i matematik
Under 16 års tid har Mattecentrum erbjudit kostnadsfritt stöd i matematik. Vi har vi sett vilken skillnad rätt stöd kan göra och vi vet att:
- Matematik avgör: För många elever är framgång i matematik det som möjliggör att de går ut grundskolan.
- Extra stöd gör skillnad: Att erbjuda hjälp utanför ordinarie undervisning, utan pressen av bedömning, ger elever en trygg plats att utvecklas.
- Anpassning är nyckeln: Alla lär på olika sätt. Att möta olika mattecoacher och hitta en pedagogisk stil som passar en själv kan vara avgörande för hur man tar till sig kunskap.
- Lärande i gemenskap: Många av våra deltagare vittnar om att läsa läxor i samma rum som andra skapar motivation – även om man inte studerar samma sak eller pratar med varandra. På vårt forum pluggakuten.se ser vi också användare som går från att ställa frågor till att coacha andra användare. Att som ung lära ut det man kan i en trygg miljö blir i det sammanhanget ett sätt att befästa sina kunskaper.
- Fokus i en neutral miljö: Det blir lättare att fokusera när man avsätter tid för att delta i en räknestuga, oavsett om det handlar om att hitta studiero eller lägga undan telefonen. Vetskapen om att läxorna är gjorda och att man kan ägna sig åt annat i hemmet är också en motivationsfaktor.
Framtiden börjar här
Vi tror på vikten av att komplettera skolsystemet med initiativ som främjar lärande på olika sätt. Genom att satsa på tidiga insatser, skräddarsydd hjälp och gemenskap i lärandet kan vi ge fler barn chansen att nå sin fulla potential.
Barnkonventionens dag påminner oss om att rätten till utbildning inte bara är en skyldighet för skolan – det är ett ansvar vi delar som samhälle.
-
Succé för nya räknestugan i Karlskrona – fler elever får hjälp med matematiken
BlogginläggDen 12 september öppnade en ny räknestuga på Porslinan i Karlskrona, och intresset har varit stort. Med både SVT, SR och lokalpress på plats blev öppningen uppmärksammad, men hur har det gått sedan dess? Vi pratade med Claes Henriksson, koordinator för räknestugan, som berättar om en stark start, men också om utmaningen att nå ännu fler elever som behöver hjälp med matematik.
Hur har det gått sen öppningen?
Överlag har vi haft en bra start. Det har kommit en hyfsat stadig ström av besökare, och vi har snart nått ett optimalt antal mattecoacher sett till hur många elever vi siktar på att kunna stötta till en början. Lokalsamarbetet med Porslinan har också fallit väl ut - deras långa erfarenhet inom ungdomsfrämjandet har varit till stor hjälp. Med det sagt tror jag att det finns många Karlskroniter i behov av stöd inom matematik, som inte än har koll på räknestugan. Fokus framöver ligger därför på att nå ut till fler skolor och ungdomar, så att alla i närområdet har någon att räkna matte med.
Har du tips till andra som vill dra igång en ny räknestuga?
Var öppen för ett brett spektrum av lösningar när det gäller lokalfrågan. Den största utmaningen när räknestugan i Karlskrona skulle startas upp var att hitta en bra plats att hålla den i. Efter att ha frågat runt bland de närliggande skolorna med begränsad framgång, fick jag tips om att även se över andra typer av lokaler. Detta visade sig vara rätt väg framåt: Till skillnad från skolor är exempelvis bibliotek och ungdomsföreningar inte lika begränsade i när och hur man kan få tillgång till lokalen. Dessutom tror jag att det har en positiv inverkan på lärandet om man kan plugga på en plats som är frånkopplad från skolan, för att på så vis utveckla ett förhållningssätt till matematik som är mer rotat i upptäckarglädje snarare än studiepress.
Hur har responsen från ungdomarna varit?
Hjälpen verkar hittills vara väldigt uppskattad. Matteinriktning, ambitionsnivå, samt flaskhalsen till att uppnå den nivån skiljer sig enormt från person till person. Därför försöker vi lägga mycket tid på varje enskild elev för att hitta nyckeln till deras matematiska lärande och självförtroende. Att kunna ha den här individuella anpassningen tycker jag är viktigt, och det är nog en betydande orsak till den positiva responsen.
Se SVTs inslag från räknestugan i Karlskrona här
Lyssna på SR:s reportage från räknestugan i Karlskrona här
-
Mattecentrum och ABB genom LeaderLeap: Nya lösningar för matematikstöd
BlogginläggI juni hade vi på Mattecentrum glädjen att besöka vår huvudpartner ABB på huvudkontoret i Västerås, där vi presenterade fyra utmaningar för en grupp ledare och chefer inom ABBs ledarskapsprogram LeaderLeap att arbeta med. Utmaningarna omfattade områden som matematik och AI, filantropi, cybersäkerhet och kulturen kring matematik.
I september återvände Mattecentrum till Västerås för att delta i LeaderLeap-teamens slutpresentationer, som bjöd på inspirerande och värdefulla insikter.
"Det har varit en värdefull del av LeaderLeap för deltagarna att titta närmare på och ge sina rekommendationer inom utvalda områden till Mattecentrums verksamhet" säger Prem Kumar, Program Director LeaderLeap
Mattecentrum ser nu fram emot att utforska hur vi kan implementera ledarprogrammets förslag i vår verksamhet.
“Initiativet med Mattecentrum och SynerLeaps ledarskapsprogram Leader Leap är ytterligare ett lyckat samarbete mellan oss. Här kan ABB bidra med kunskap och insikter som vi hoppas innebär att ännu fler barn och unga tar chansen att få gratis läxhjälp med matematik” säger Björn Sandberg, Brand- och Eventmanager på ABB Sverige.
ABB har varit Mattecentrums huvudpartner sedan 2012, och samarbetet fortsätter att möjliggöra gratis stöd i matematik för barn och unga över hela landet.
-
Mattecentrums historia - en del av föreningslivets historia
BlogginläggSom aktiv medlem i Mattecentrum är du en stolt bärare av en lång tradition.
Föreningslivet i Sverige har en lång historia som går tillbaka till 1800-talet, då folkrörelser som nykterhetsrörelsen, arbetarrörelsen och frikyrkorörelsen började organisera sig. Dessa rörelser spelade en viktig roll i utvecklingen av demokratiska rättigheter och sociala reformer. De la grunden för ett starkt civilsamhälle, där medborgare kunde engagera sig i gemensamma intressen, oavsett om det handlade om politik, idrott, kultur eller socialt arbete.
Syftet med föreningslivet har alltid varit att skapa möjligheter för människor att samlas kring gemensamma intressen, arbeta för sociala förändringar eller erbjuda stöd och gemenskap. Genom frivilligt arbete har individer kunnat påverka sin omgivning, stärka demokrati och bidra till ett inkluderande samhälle. Föreningar spelar en viktig roll för integration, hälsa och utbildning, och fungerar som en bro mellan medborgarna och statliga institutioner. Mattecentrums uppbyggnad med många små lokala föreningar ger oss en styrka och en bra kontakt med målgruppen ute i landet. Ju fler medlemmar vi har desto starkare blir vi.
I dagens Sverige är föreningslivet fortfarande starkt. Det finns över 250 000 registrerade föreningar som spänner över en mängd olika områden, från idrott och kultur till socialt stöd och miljöfrågor. Mattecentrum är en av dem. Samtidigt har det ideella engagemanget förändrats i takt med samhällsutvecklingen. Digitaliseringen har skapat nya former för föreningsengagemang, men många föreningar står också inför utmaningar som brist på långsiktigt engagemang och ekonomiska resurser.
Sammanfattningsvis är föreningslivet en central del av Sveriges sociala och demokratiska struktur, där historien, syftet och nuläget återspeglar både kontinuitet och förändring.
Som medlem i Mattecentrum har du alltså en möjlighet att påverka även i ett större sammanhang, både lokalt och genom det på riksnivå inom frågor som rör stöd efter skoltid, kunskapsutveckling och matematikinlärning.
Läs mer om Mattecentrum som förening:
- Bli styrelseledamot - var med och påverka