Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Riksårsmöte 2020

    Blogginlägg

  • Lokala årsmöten 2020 Mattecentrum

    Nyhet

    Här hittar du datum för Mattecentrums lokala årsmöten 2020. Information om platser har gått ut med kallelsen.

    Eskilstuna, 22-feb

    Falun, 23-jan

    Gävle/Sandviken, 28-jan

    Göteborg/Borås/Kungälv, 12-feb

    Halmstad, 29-jan

    Helsingborg, vecka 10 (online)

    Jönköping, 19-feb

    Karlstad, 30-jan

    Linköping, 28-feb

    Ludvika, 19-feb

    Luleå, 09-feb

    Lund, vecka 9 (online)

    Malmö, 25-feb

    Norrköping, 05-feb

    Skellefteå, 02-feb

    Stockholm/Södertälje, 15-29 februari (online)

    Sundsvall, 26-feb

    Uppsala/Knivsta, 10-feb

    Västerås/Arboga, 13-feb

    Växjö, 10-16 feb (online)

    Östersund, 25-feb

  • Teknikföretagen + Mattecentrum = Sant!

    Blogginlägg

    Teknikföretagens satsning på Mattecentrums läxhjälpsforum pluggakuten.se hjälper fler elever få hjälp med matematiken.

    Samarbetet mellan Teknikföretagen och Mattecentrum har pågått under flera år, och den senaste satsningen ska leverera svar på frågor kring STEM (science, technology, engineering, math) live på pluggakuten.se.

    Den tredje december, samma dag som PISA 2018 släpptes, så hade ett 20-tal matematikintresserade ungdomar bjudits in till Teknikföretagen för att med hjälp av Mattecentrums erfarna volontärer erbjuda alla Sveriges högstadieelever gratis hjälp med sina matteproblem digitalt på pluggforumet Pluggakuten.

    Läs vår gemensamma debattartikel relaterad till PISA här!

    Att just matematiken står i fokus är inte så konstigt då över hälften av alla frågor som ställs i forumet är just matematik, även om många frågor inom bl a fysik, teknik och programmering också ställs. Till skillnad från många av skolan andra ämnen så behövs dessa problemlösningsorienterade ämnen ofta stötas, blötas och nötas för att den fördjupade förståelsen ska sätta sig och kunskapen förankras, säger Karolina Lisslö, generalsekreterare från Mattecentrum.

    Li Ljungberg som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor på Teknikföretagen ser också matematiken som avgörande för att få fler unga att söka sig till de tekniska utbildningarna:

    - Att våga ta steget att välja en matematikintensiv utbildning handlar inte alltid bara om de rena mattekunskaperna, utan till stor del även om det matematiska självförtroendet, att våga tro att man klarar av utbildningen. Vi ser i våra forum att väldigt många är osäkra på just matematiken och undrar om de kommer att klara den.

    En gemensam målsättning för samarbetet är även att försöka lyfta det positiva kring detta ämne genom att finnas till för elever och deras frågor genom dator och telefon. För genom ökat självförtroende och ökad kunskap följer också glädjen och det roliga med ämnet, och då blir det också lättare att se möjligheterna med de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna.

    Om Teknikföretagen
    Sverige står inför en tid av oanade möjligheter. Ny teknik och nya affärsmodeller gör det möjligt att tackla vår tids stora utmaningar. Den svenska teknikindustrin leder den utvecklingen. Teknikföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation där över 4000 teknikföretag är medlemmar.

  • Experter chattar live den 3 dec - PISMA Läxhjälp event!

    Nyhet

    Digitalt läxhjälps-event i matematik för högstadieelever!

    Den 3 december kl. 16-19 så bjuder Alva & Edith in till PISMA – ett digitalt event där de bjudit in Tekniksprångare att hjälpa högstadieelever i matematik.

    Anmälan är helt enkel genom att registrera dig på Pluggakuten.se!

    Är du redan en Pluggakutare? Då är det bara logga in på Pluggakuten och ställa dina frågor!

    Wow, grymt initiativ! Vad har ni för bakgrund och varför har ni skapat detta event?

    Edith Rosén, 19 år. Gått teknikprogrammet på Bromma Gymnasiet, gick i grundskola ute på Ekerö där jag bor.

    Alva Holmström, 19 år och gick på Thorildsplans Gymnasium med inriktning samhällsbyggnad och miljö.

    Alva: I grundskolan har jag alltid varit blyg vilket har medfört att jag inte vågat fråga om hjälp när jag inte förstod något i framförallt matten, vilket har gjort att jag inte alls har gillat matte tills att jag började gymnasiet. Då fick jag den hjälpen jag behövde och jag började inse att det är ju faktiskt kul när man lyckas lösa ett svårt problem! Jag hade fortfarande väldigt svårt för matten i gymnasiet, men jag hade en annan syn på den, vilket gjorde saken mycket lättare och roligare.

    Edith: Jag har alltid haft relativt lätt med matematiken, och därför har jag tyckt att de har varit ganska roligt när det varit svår för att jag då fick den där ”aha” känslan när jag väl förstod. Jag har inte så starka minnen av grundskolematematiken, jag minns inte att jag pluggade mycket på det förutom inför provet. Gymnasiematten och grundskolematten skilde sig väldigt mycket i tempot men det passade mig väldigt bra då jag har hittat studietekniker som passar mig vilket gör att det blir lättare att lära sig. Under gymnasiet tyckte jag att matematiken var ganska roligt och jag hade inte några större problem med det.

    Från ert perspektiv, varför behövs ett event som detta?

    Edith: Jag tycker att det är viktigt att lyfta matematiken, framförallt eftersom det har visat sig att svenska ungdomars kunskaper inom ämnet har blivit lägre – men sen får vi väl också se hur det blir när nya PISMA-undersökningen kommer ut. Hur det ser ut nu jämfört med förra. Vi kommer ju under dagen framförallt svara på frågor kring matematik under eventet men även ta oss an det vi känner att vi kan. Sedan behövs det för att väcka uppmärksamhet, till pluggaktuen.se! Under min gymnasietid så använde jag mig tyvärr inte ut av den, men i flera lägen satt jag i sitsen där pluggakuten skulle ha varit lösningen.

    Alva: Som jag nämnde har jag varit blyg och inte alltid våga fråga min lärare eller mina föräldrar om hjälp vid mattefrågor för att man är rädd för att känna sig dum. Därför är det så viktigt att uppmärksamma pluggakuten.se där man kan vara anonym och ändå få hjälp med sina problem! Bilden av matte behövs även ändras, för precis som jag gjorde förut ser man matte som något omöjligt och något bara en “nörd” skulle klara av.

    Därför är det så viktigt att uppmärksamma pluggakuten.se där man kan vara anonym och ändå få hjälp med sina problem

    Vilka är huvudmålgruppen för ert initiativ?

    Ungdomar! Högstadieelever som behöver hjälp och tonåringar som gått klart grundskolan ska få komma på vårt event! Alla som klarat sig igenom det (gymnasiet) har någonting att komma med för att hjälpa andra högstadieelever.

    Vad hoppas ni att era volontärs-kompisar tar med sig denna dag?

    Kanske att det inte behöver vara så svårt, att man kan hjälpa människor lätt över internet. Många tror att man kanske behöver gå till en mattestuga eller hjälpa till och vara med personen fysiskt, men online går minst lika bra! Sedan önskar jag såklart att de tycker att det är roligt och kanske fortsätter volontära efter eventet.

    Vilka utmaningar ser ni när det gäller att nå ungdomar som behöver hjälp med matematik?

    Jag tror att mer eller mindre alla behöver hjälp med matematiken. Jag som kan se saken lite utifrån nu tänker att det inte var så jobbigt men det var det ju. Bara att jag glömt bort det. En del av att nå ut till människor är att identifiera vilka det är som faktiskt behöver hjälp. Många av de personerna som behövde hjälp med matematiken och som fick extrastöd, behövde inte det för att de var dåliga på matematik utan snarare att de var lata.

    Det handlar ganska mycket om att vara envis när det kommer till matten, för då kommer man klara det till slut. Jag tycker att man slänger väldigt mycket med orden ”jobbigt” och ”svårt” i samband med matematik. Ja det är jobbigt och svårt, men det betyder ju inte att man inte klarar det. Det är mycket inställning.

    Skolan och plugg handlar väldigt mycket om att hitta en bra studieteknik, och de som inte känner att de hittat den rätta för sig borde verkligen prova sig runt för att hitta den bästa

    Men sedan så tror jag att vissa människor som behöver hjälp med matte inte alltid är så öppna med att ta hjälp, eftersom man då erkänner att man är ”sämre” eller liknande. Vissa vågar inte räka upp handen och fråga, för man inte vill bli dumförklarad. Jag tror mycket på detta med Volontärandet från folk som är nära i ålder till målgruppen, typ som att de på eventet inte är mer än 10 år äldre än de på högstadiet! Det gör väldigt mycket och jag känner att man blir lyssnad till, på ett annat vis än om man är vuxen.

    Vilka råd har ni för att ge dem som behöver hjälp?

    Ja det finns väl inte jättemycket mer att säga än att kämpa, var envis och ha en bra inställning. För då kommer matematiken bli roligare, men även att VÅGA ställa frågor när man inte förstår! Vågar man inte under genomgången, ska man skriva upp frågan och sen kan man fråga efter lektionen. Sådana små saker underlättar jättemycket.

    Några andra tankar kring detta tema som ni skulle vilja lyfta?

    Skolan och plugg handlar väldigt mycket om att hitta en bra studieteknik, och de som inte känner att de hittat den rätta för sig borde verkligen prova sig runt för att hitta den bästa.

  • Nya teorifilmer från Onlineakademin HT19!

    Nyhet

    Samarbetet mellan Mattecentrum och Onlineakademin fortsätter!


    Vad passar väl bättre när matteboken.se fyller 10 år att lansera nya grymma videolektioner med Onlineakademin? Onlineakademin är en ideell förening vars syfte är att utveckla, tillhandahålla och distribuera gratis utbildningsmaterial för allmänheten. Tillsammans ger vi elever nya vägar till förståelse och kunskap inom matematik.

    Förra terminen fick Matteboken.se förstärkning av teorifilmer från Onlineakademin för grundskolan. Filmerna finns i anslutning till teoriavsnitten och de är ett komplement till teoritexten, övningsexemplen och resterande filmer. Onlineakademins filmer är väldigt populära på Matteboken.se och sedan samarbetet startats sammanlagt visats över 1.000.000 gånger!

    Den här terminen fortsätter samarbetet och Matteboken.se kommer få fler filmer för åk 6 samt för gymnasiekurserna Matte 1 och 2.

    –  Att få fortsätta leverera högkvalitativt material inspelade av lärare i form av videoformat är superkul. Samarbetet bygger på två starka ideella krafter, och tillsammans kan vi verkligen hjälpa våra unga att nå sina mål, säger, Sideeg Hassan, ansvarig för Mattecentrums digitala verktyg.

    Lärarna som har spelat in teorifilmerna heter Ingrid af Sandeberg (åk 6) och Adam Jonsson (Matte 1 & 2). Ingrid af Sandeberg presenterar sig i filmen nedan.

    Först ut idag släpper vi filmerna för Matte 1. Nästa vecka släpper vi filmerna för åk 6 och veckan 45 kommer även Matte 2 filmerna vara plats.

    Se det nya materialet på Matteboken.se:

    Här hittar du filmerna för Matte 1
    Här hittar du filmerna för årskurs 6
    Här hittar du filmerna för Matte 2

    Besök Onlineakademin.se