Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Engagemang från unga och volontärer när Advania och Mattecentrum bjuder in till Matte-LAN

    Blogginlägg

    I veckan genomfördes för första gången ett så kallat Matte-LAN. Under denna aktivitet gick en grupp volontärer från Advania ihop för att digitalt bistå barn och unga i deras matematikstudier inför det nationella provet. 

    ”Det var stort engagemang bland de unga som deltog och volontärerna fick en hel del kluriga frågor och diskussioner, det är väldigt givande att känna att man verkligen hjälper unga att utmana sig själva och växa, säger Sideeg Hassan, matematiker på Mattecentrum.

    Mattecentrum har en tradition av att erbjuda barn och unga tillfällen att intensivpluggar inför nationella proven i matematik, men det brukar ske i fysisk form. 

    ” Detta var första gången vi testade ett digitalt konvent istället för ett fysiskt, vilket var en bra utveckling av vårt konvent-koncept och det har så givande att tillsammans med Advania ta fram detta.  Det ger oss möjlighet att nå många fler, även de som inte geografiskt har möjlighet att förflytta sig vilket går i linje med vår mission. Mattestöd ska vara tillgängligt för alla, säger Maria Bucher, kommunikationsansvarig på Mattecentrum.

    ”När man kör digitalt har man tillgång till många bra hjälpmedel direkt, som Geogebra, matteboken.se, formelsamlingar, ritverktyg och whiteboard. Så det är lätt att dela information, förklara och hitta lösningar, säger Sten Haase, volontär hos Mattecentrum.

     Advania och teknikbranschens roll i hållbar utveckling

    Advania och teknikbranschen spelar en viktig roll till att skapa ett mer hållbart samhälle. Målet med samarbetet med Mattecentrum är att stärka ungas självförtroende inom matematik samt tydliggöra sambandet mellan matematik och tech. Läs mer om Advanias samhällsengagemang här. 

     

  • Kluringkalender på Instagram

    Blogginlägg

    Kluringar, luringar och tankenötter. Under december månad fram till julafton har vi en adventskalender på Instagram. Imorgon, den 1 december, kan du öppna första luckan i Mattecentrums kluringkalender. Varje dag släpps en ny lucka på vårt Instagram-konto.

    Hur många kan du lösa? Utmana dig själv, din klasskamrat, ditt syskon, din lärare eller kollega! 

    Hur funkar Mattecentrums adventskalender?

    Kluringkalendern hittar du på vårt instagram-konto här: @mattecentrum 

    Inläggen är gjorda som karuseller, du svajpar för att komma fram till lösningen, så var försiktig med att svajpa innan du försökt komma fram till lösningen själv!

    Har du frågor? Hör av dig till info@mattecentrum.se

  • Matematikkunskaper i fokus när Mats Persson besökte räknestuga

    Blogginlägg

    Matematikkunskaper och individens tillgång till extra stöd var i fokus när utbildningsminister Mats Persson besökte Mattecentrums räknestuga på Campus Vasastan i Stockholm.

    Kvällens samtal berörde:

    • Civilsamhällets roll när det kommer till tillgången på extra mattestöd.
    • Värdet av att vara volontär – volontärskapets kraft.
    • Utmaningarna med sjunkande matematikkunskaper och regeringens satsning.
    • STEM i fokus – hur främjar vi intresse för STEM-ämnena? Dessa ämnen kommer att spela en avgörande roll i framtiden.

    Eleverna som besökte räknestugan denna ruggiga oktoberkväll fick även ta del av ett inspirerande tal som hölls av utbildningsministern. Han betonade vikten av att ägna sig åt studier och investera i sin personliga utveckling. Mats lyfte även att ansträngningen de visar genom att söka extra stöd i matte på sin fritid, en sen torsdagskväll, kommer att löna sig i framtiden.

    "Om det är nånting man kommer behöva framtiden så är det förmågan att räkna och förmågan till logiskt tänkande" sade han. Samtalen som följde var givande med många bra frågor.

    Volontärerna på plats, Staffan Frid, Isak Maxstad och Åke Hansson delade även med sig av sina berättelser kring volontärskapet, hur det kommer sig att de valde det och hur det är en win-win både för elever och volontärer.

     

  • Quiz och lösningsförslag för högskoleprovet ute nu!

    Blogginlägg

    Vi på Mattecentrum har nu offentliggjort våra förslag till lösningar på de kvantitativa delarna av helgens högskoleprov och även skapat ett högskoleprovs-quiz. Varje år uppmärksammas de språkliga delarna i media, men vi vill med detta framhäva matematikdelen och uppmana alla att testa sina kunskaper i vårt quiz.

    Under helgen genomförde tusentals människor runt om i Sverige högskoleprovet. Hälften av provet består av den kvantitativa matematikdelen, och det testar kunskaperna från grundskola till Matte 1-nivå på gymnasiet (tidigare Matte A). Denna del utgör alltså hälften av den allmänbildning som efterfrågas för högre utbildning. Trots detta är det ovanligt att media fokuserar på den kvantitativa delen, istället betonas ofta ordförståelsen.

     

    "God kunskap i matematik är avgörande för framtiden, både för individen och samhället som helhet. I grund och botten handlar det om att utveckla förmågan att lösa problem. Att vi återigen snabbt presenterar lösningar och ett quiz är vårt sätt att lyfta fram matematiken, och jag är stolt över hur snabbt vi kunde tillhandahålla detta. Ett extra tack till våra fantastiska mattecoacher", säger Ellen Eriksson, generalsekreterare på Mattecentrum.

    Är du nyfiken på hur många rätt du hade haft på Högskoleprovets kvantitativa delar?

    Ta del av våra lösningsförslag här.

    Och gör vårt quiz här.

  • Hjälp ditt barn att lyckas i matematik: en föräldraguide

    Blogginlägg

    Bristande matematikkunskaper är en av de främsta orsakerna till att barn och unga i Sverige inte når gymnasiebehörighet eller inte går ut gymnasiet med godkända betyg. Grunden till goda kunskaper i matte läggs redan i tidig ålder. Barn som gått på förskolor som leker med matematiska begrepp visar sig få en motivation från start. Vi har sammanfattat en guide för föräldrar som innehåller några tips på hur du kan hjälpa ditt barn att lyckas med matematiken. 

    Skapa en positiv attityd inför matematik 

    Tänk på att förmedla en känsla av att det är möjligt att lära sig matematik. Undvik att överföra negativa upplevelser eller rädslor för matematik till ditt barn. Visa förståelse för det som är svårt. Säg till exempel ”jag ser att du tycker detta är svårt, om vi bryter ned det i mindre steg tillsammans så ska vi se om vi förstår..”  Har du själv haft svårt för matten? Tänk på hur du delar dina egna erfarenheter. Visa på hur du själv löst det, säg inte ”jaa, matte är supersvårt, suck”.  

    Skapa en lämplig studiemiljö

    För att studera matematik behöver man vara i en lugn miljö. Stäng av tv:n, tänk på belysningen. Avsätt tid för läxläsningen. En kvart innan middagen är kanske inte det bästa studieupplägget, utan försök planera tiden.  

    Använd praktisk tillämpning av matematik 

    Ge exempel på hur man kan integrera matematik i vardagliga situationer. Kanske genom att laga mat ihop, multiplicera receptinnehåll, väga saker, räkna ut budgeten hemma. Tänk på att det ska vara åldersanpassat. Om du går i skogen med ditt mindre barn kanske ni kan sortera kottar i storleksordning för att påbörja matematiska koncept och problemlösning. Ett annat förslag är att jämföra sakers storlek. Är en lång pinne lika stor som en rund sten? Här kan man börja prata om begrepp som ”area” och ”volym”. Ett annat tips är att spela brädspel ihop och låt barnet räkna poäng etc. Bra spel är till exempel Yatzy eller Monopol.  

    Har ni kört fast i en matteuppgift?

    Dela upp uppgiften i det som förstås och det som inte förstås. Ställ följande frågor:

    • Vad efterfrågas egentligen i uppgiften?
    • Vad är det du inte förstår, är det vissa ord, begrepp eller är det ett räknesätt?

    Det som efterfrågas kan till exempel vara något som ska räknas ut eller något som ska ställas upp för att sedan räknas ut och ofta är det som efterfrågas just det som kommer stå i facit. Om det är specifika delar i uppgiften ni inte förstår ska du kolla upp det genom att exempelvis bläddra tillbaka i matteboken för att fräscha upp minnet kring räknesättet, slå upp orden eller försök förklara begrepp barnet inte förstår.

    När ni väl identifierat vad barnet inte förstår och samlat på er kunskap för att förstå det, läs om uppgiften igen för att se helhetperspektivet.

    Använd rätt resurser och verktyg

    Matteboken.se är vårt kostnadsfria digitala matte-bibliotek. Där har vi avsnitt för: 

    -årskurs 3 

    -årskurs 4

    -årskurs 5

    -årskurs 6

    -årskurs 7

    -årskurs 8

    -årskurs 9

    -matte 1

    -matte 2 

    -matte 3

    -matte 4 

    -matte 5

    Varje avsnitt innehåller matte-övningar, teori- och videolektioner.  

    Vi har även ett avsnitt som heter ”kul med matematik” som innehåller mer lekfulla matte-övningar.  

     

    Kommunicera med matematikläraren

    Ha en dialog med ditt barns matematiklärare. Vad ser denne? Saknas det kanske grundkunskaper inom vissa matematiska begrepp? Grunden är viktig i matematik, be att få extra uppgifter kopplat till detta.  

    Glöm inte att ha roligt med matten och att du alltid är varmt välkommen till oss!