Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Varför och hur skapar läxor värde?

    Blogginlägg

    Läxors vara eller icke vara är en fråga som flitigt debatteras. Isak Skogstad skrev i onsdags på SVT:s Opinion om att läxor behövs för att återskapa ett skolväsende i världsklass och att Sveriges elever behöver plugga mer, inte mindre.

    I sak håller jag med Isak. Mattecentrum driver också tesen att ju mer tid en elev lägger på att träna på någonting, desto bättre blir eleven. Däremot skulle läxdebatten vinna på att bli konkretiserad.

    Isak menar att det sänder fel signaler till våra elever att vi ifrågasätter värdet av läxor. Där är vi oense. Det är först när vi börjar ifrågasätta det faktiska värdet av läxor som vi kan lämna frågan om och börja fokusera på det viktiga – varför och hur skapar läxor värde?

    Först och främst måste vi komma överens om varför vi har läxor. De flesta skriver nog under på att en läxa ska öka elevers kunskaper, både på en individuell och ämnesbaserad nivå. Problemet är att det inte finns något sådant mätinstrument. Hur vet vi då att läxor uppfyller sitt syfte?

    Under Internetdagarna i veckan föreläste Oliver Quinlan, forskare inom digitala utbildningsfrågor, om effekten av olika pedagogiska insatser i klassrumsmiljöer. Hans forskning visar att nästan alla digitala satsningar som görs i klassrummet har positiva effekter på elevers kunskapsnivåer. Oavsett satsning höjs alltså kunskapsnivån.

    Samma filosofi verkar vara kutym när det gäller läxor. Oavsett läxans kvalitet och innehåll förespråkas den som den bästa metoden. För att kunna reda ut vilken insats som är den skarpaste i den pedagogiska verktygslådan behöver alternativ sättas mot varandra, jämföras och utvärderas.

    Det viktiga är inte att elever ska göra läxor. Det viktigaste är att de ägnar sig åt den aktivitet som optimerar kunskapsutvecklingen. Ger ett mattespel högre vinning än en traditionell matematikläxa – låt oss då förorda det.

    Därför måste läxdebatten ta ett steg framåt och sluta stampa i om-träsket. För att komma vidare behöver läxor jämföras och utvärderas mot andra pedagogiska aktiviteter och först då kan vi se till att elever använder sin tid optimalt. Först då kan vi återskapa ett skolväsende i världsklass.

    undefined

    Karolina Lisslö,
    Mattecentrums generalsekreterare

  • Filmen om #matterekordet

    Nyhet

    Här kommer den! Filmen om ‪#‎matterekordet‬, den 18 november 2015. Från början till slut får du följa med under dagen som skrev in 3 611 elever i Guinness World Records och satte Sverige på kartan som världsrekordhållare i matematik.

    Tack till Josefine Rejler, domare Jack Brockbank, Benjamin "Beppe" Singer och Samir och Viktor för att ni var med och förgyllde dagen.

    Ett varmt tack till ABB, Danske Bank, NCC och PwC Sverige för ert stöd. Tack till Brynäs IF ‪#‎Enbrastart‬ och framförallt tack till alla elever som var med och gjorde #matterekordet möjligt, hoppas ni hade lika roligt som vi!

  • Bilder från världsrekorddagen

    Blogginlägg

    undefined

    Nästan 4000 elever på plats inne i Gavlerinken Arena.

    undefined

    En ovanligt lång man tog emot alla eleverna.

    undefined

    Josefine Rejler höll i själva lektionen.

    undefined

    undefined

    Dagens konferencier var Beppe Singer från SVT:s Hjärnkontoret.

    undefined

    Statsminister Stefan Löfven önskade lycka till i jumbotronen.

    undefined

    undefined

    Lektionen är igång!

    undefined

    Alla elever fick testa sina nya kunskaper.

    undefined

    Jack Brockbank från Guinness World Records stämde noggrant av elevantalet med funktionärerna.

    undefined

    undefined

    undefined

    Under tiden som deltagarantalet kontrollräknades spelade Samir och Viktor från Melodifestivalen.

    Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare, Johan Cahling, Brynäs IF:s vice klubbdirektör, samt Jack Brockbank från Guinness World Records.

    Vi klarade det! 3611 elever var närvarande - ett nytt Guinness World Records!

    undefined

    Supernöjda nyblivna världsrekordhållare!

    Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare, Johan Cahling, Brynäs IF:s vice klubbdirektör

    Karolina Lisslö från Mattecentrum och Johan Cahling från Brynäs gjorde en massa intervjuer.

    undefined

    Elever intervjuades.

     undefined

    Jack Brockbank från Guinness World Records fick skriva autografer.

    Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare, Johan Cahling, Brynäs IF:s vice klubbdirektör.

  • Ett världsrekord är satt i matematik

    Nyhet

    undefined

    Pressmeddelande 2015-11-19

    Igår onsdagen den 18 november slog Mattecentrum och En bra start ett världsrekord i matematik. 3 611 elever deltog i vad som nu är världens största mattelektion i Gavlerinken Arena i Gävle. GUINNESS WORLD RECORDS™domare Jack Brockbank var på plats, och efter noga räknande avslöjade han att det tidigare rekordet, som innehas av Super Bimbel GSC i Indonesien, slogs med 706 elever. Världsrekordet togs för att uppmärksamma Barnkonventionen, med speciellt fokus på den 28:e artikeln – alla barns rätt till utbildning.

    ”Kul att få sätta barns rättigheter och matematik på världskartan genom att slå ett världsrekord på hemmaplan i Gävle och Gavlerinken Arena tillsammans med fantastiska Mattecentrum och elever från Gävle kommun. Det här är startskottet på ett långsiktigt arbete med Gävles skolor för att öka kunskapen om barns rättigheter och Barnkonventionen”, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF och verksamhetsansvarig för En bra start.

    ”Vi är fantastiskt glada att Sveriges elever har slagit ett världsrekord i matematik och det är ett steg mot att inspirera elever till att matematik är både roligt och användbart. Vi vet att viljan att studera matematik finns hos elever och vi kommer fortsätta arbeta för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att svenska elevers matematikkunskaper och deras matematiska självförtroende ska öka” säger Karolina Lisslö, generalsekreterare på Mattecentrum.

    Statsminister Stefan Löfven är stolt över elevernas insats. ”Genom att barn lär sig matematik lär de sig grunden till hur allt på jorden fungerar. Matematiken gör att barn och unga kan bli hjältar i framtiden – bygga nya byggnader, skapa nya datorprogram och forska fram nya mediciner vilket förbättra människors liv på hela jorden. Ni gör Sverige stolta genom att slå världsrekord idag” säger statsminister Stefan Löfven.

    Presskontakt på Mattecentrum: Emma Nyborg emma@mattecentrum.se 072-547 35 59 Presskontakt på Brynäs IF: Catarina Carlsson catarina.carlsson@brynas.se 073-633 33 40

    Bilder från dagen finns att hämta här

    Ladda hem pressmeddelandet som pdf

    Ladda hem pressmeddelandet på engelska som pdf


    Kort om Mattecentrum

    Mattecentrum är en ideell förening som ger gratis hjälp i matematik till Sveriges barn och unga. Föreningen driver räknestugor i 27 städer över hela Sverige samt driver studieverktyget www.matteboken.se. Över 250 000 elever använder sig av Mattecentrum varje månad. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB, Danske Bank, NCC och PwC. Läs mer på www.mattecentrum.se

    Kort om ”En bra start”
    En bra start är en verksamhet inom Brynäs IF. Verksamheten bidrar till att fler barn får rätt till utbildning,
lek, vila och fritid genom att komplettera skolmiljön, stärka eldsjälar och ledare samt genom att ge alla barn möjlighet att delta i kreativa och meningsfulla aktiviteter på deras hemmaplan. En bra start bidrar även till att fler ungdomar kommer ut i praktik och på sikt bidra till att de får anställning, börjar studera eller startar egna företag. En bra start tar avstamp i FN:s barnkonvention, och görs tillsammans med UNICEF och Brynäs IF:s starka partners och i samverkan med många andra goda krafter och föreningar. Arbetet bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Läs mer på enbrastart.brynas.se

  • Därför slår svenska elever världsrekordet i matematik

    Nyhet

    Onsdagen den 18 november sätts ett världsrekord i matematikundervisning. 4 000 elever mellan nio och tolv år samlas i Gavlerinken i Gävle för världens största mattelektion. Låt oss förklara poängen med detta.

    Debattartikel i Dagens Samhälle