Angående det uppdagade fusket med läxhjälpsbidrag - att stoppa bidrag till civilsamhället riskerar bara att flytta problemet
Med anledning av det uppdagade bidragsfusk som pågått inom en del läxhjälpsorganisationer vill vi säga att vi välkomnar en granskning och en åtstramning av regelverket.
Mattecentrum är en av Sveriges största läxhjälpsorganisationer inom specifikt matematik. Varje år hjälper vi hundratusentals elever, som inte har möjlighet att få stöd någon annanstans. Vi har runt 14 000 medlemmar och arrangerar över 80 fysiska räknestugor varje vecka. Vi ser i enkäter och undersökningar att elever är nöjda och kommer vidare tack vare vår läxhjälp. Varje år inför nationella proven ordnar vi mattekonvent där tusentals elever kan intensivplugga för att klara sina betyg. Vi sysselsätter runt 400 engagerade volontärer med olika bakgrund och från olika delar av samhällets sektorer, allt i från studenter till pensionärer, och vi har väl utvecklade interna system för kontroll och kvalitetssäkring.
Under pandemin ställde Mattecentrum blixtsnabbt om verksamheten, från fysisk till digital. Vi utbildade våra volontärer i digitala verktyg och såg trafiken till våra digitala kunskapssajter öka mångfalt. När barn och unga skulle ställa om till digital undervisning länkade Skolverkets hemsida till Mattecentrums kunskapssajter som under 2020 hade över 2,4 miljoner interaktiva sessioner. Vi är med andra ord en snabbfotad, engagerad organisation som gör vårt yttersta för att bedriva ändamålsenlig verksamhet.
Vi är dock oroade för att konsekvenserna av granskningen drabbar alla, även de delar av civilsamhället som gör rätt för sig och som hjälper massor med barn och unga.
Mattecentrum står under Giva Sveriges kvalitetskontroll, samt under svensk insamlingskontroll och 90-konto Sveriges tillsyn, vi följer alla regler som finns på området för att säkerställa att vår verksamhet har avsedd effekt och kommer målgruppen till del. De regelverk vi följer är lika hårda som de regelverk som finns för näringslivet.
Vi vill lyfta detta för att det är viktigt att belysa att det redan finns väl utvecklade kvalitets- och kontrollsystem för civilsamhället.
Att flytta fördelning av bidrag från Skolverket till skolhuvudmännen kommer inte åt problemet med bristande tillsyn och bristande kontroller. Hur kan man säkra att varje skolhuvudman har utvecklade kontrollsystem på plats för att undvika fusk? Det som krävs är att man centralt i stället använder sig av de system för kvalitetskontroll som redan finns på området.
Skulle vår verksamhet stå utan bidrag från Skolverket finns en liten risk för att vi behöver börja ta betalt för våra tjänster, detta är ett allvarligt hinder för allas tillgång till jämlik utbildning, då vi vet att alla inte ha samma stöd hemifrån för att klara läxorna. Allas tillgång till jämlik utbildning är en målsättning som också är inskriven i FN:s globala hållbarhetsmål nummer 4.
Vi vill uppmana Skolverket att fortsatt vara noggranna och lägga fokus på att utveckla kontroller och former för kvalitetssäkring snarare än att flytta ansvaret för fördelning av bidrag till skolhuvudmän. Använd de kvalitetssystem som redan finns för detta.
Ellen Eriksson, generalsekreterare, Mattecentrum