Ja, alla ska ha samma chans att lyckas
Det var roligt att läsa att Jenny Strömstedts dotters mattelärare har tipsat om Mattecentrum. Mattecentrum är en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik till elever över hela Sverige. Vi driver räknestugor i 28 städer och Matteboken.se på webben. Allt vi gör är gratis och alla är välkomna, oavsett ens ålder, bakgrund eller kunskapsnivå. Vi anser att grundläggande kunskaper i matematik är en demokratisk rättighet. Vi vill att fler ska lyckas med sina studier i matematik.
Mattecentrums verksamhet bygger på att människor som är duktiga på matematik vill vara volontärer och dela med sig av sina kunskaper. Ca 450 personer ägnar en del av sin fritid åt att hjälpa till i Mattecentrums räknestugor. Till vardags arbetar de som till exempel ingenjörer, matematiker och naturvetare. De ställer upp för att det är roligt och för att det är viktigt. Frågar en elev varför hen ska lära sig derivata, kommer aldrig någonsin en volontär i Mattecentrum att svara ”för att det står i kursplanen”.
Läxor eller inte läxor, det är inte vår fråga att avgöra. Och egentligen spelar det inte vara så stor roll för oss. Visst kommer elever till oss med en satt läxa som de vill ha hjälp med. Men oftast är det viljan att förstå mer så att en hänger med bättre på lektionen som får en elev att besöka en räknestuga. Matematik är ett diskussionsämne, det handlar om att lösa problem. I våra räknestugor finns det alltid någon att resonera med om talen och hur en ska tänka. För vid fler infallsvinklar blir det enklare att förstå, och det är förståelse det handlar om. Därför är vi är ett komplement till skolans utbildning.
Ska läxhjälp ske i skolans regi? Ja. Också. Men det finns stora poänger med att det inte är skolan som anordnar läxhjälp. Som elev kan det kännas mycket tryggare och bättre att få hjälp av en annan person än den som sätter betyg. För att elever ska kunna få hjälp av Mattecentrum eller någon annan ideell förening behöver skolan inte anställa mer personal. Fritidspersonalen behöver inte ägna sin tid åt att få någon att förstå matte. Föräldern behöver inte betala en läxhjälpare per timme. För eleven är hjälpen gratis.
Oavsett om läraren ger en läxa eller inte kommer inte alla elever att förstå allt som gicks igenom på lektionerna. Vissa har föräldrar som kan hjälpa till, men vad gör vi med resten av eleverna? Här om året tillät en lärare i Malmö inte eleverna att ta med sig matteboken hem – kunskapen skulle in under lektionstid och alla skulle ha samma förutsättningar. Det är ingen bra väg att gå.
Matematik är inte bara ett oerhört viktigt ämne, ett ämne som kan verka svårt och abstrakt. Matematik är faktiskt väldigt roligt att lära sig. Och fler behöver bli bra på det. För att bli duktig på matte behöver alla öva, från eleven som kämpar för att få godkänt till den som tänker sig gå vidare till en matematiktung högskoleutbildning. För att springa fort och länge måste man träna. Ingen säger att skolan har misslyckats med idrottsundervisningen för att elever söker sig till idrottsföreningar.
/Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare