Matematik som fritidsaktivitet
Klockan är 14:30 och det är fritis-dags för åtta-åringarna i Hökarängens skola. Alla springer in i fritisrummet. Barnen är indelade i grupper som kallas täljare och nämnare och nu är det täljarnas tur att ha Matteklubb, eller HjärnGym som konceptet kallas här.
”Hitta en kompis och dela in er två och två, ingen ska vara utanför!”, instruerar Tina Lännbjer, fritispedagog, och börjar rita upp reglerna på tavlan: de stora blå diamanterna är värda tio poäng och de små gula är värda en poäng. I potten ligger tio stora blå diamanter, och var och en kommer få tio små diamanter i er hög. Alla lyssnar med fullt fokus.
”Är det riktiga diamanter?” frågar en kompis när Tina berättat klart. ”Äkta riktiga kopior” svarar Tina snabbt och kollar av att alla har hängt med i regelgenomgången. Japp, alla verkar redo att köra. Barnen sätter i gång med att dela ut diamanterna och varje grupp får en tärning var. Poängen med Diamantspelet är att man lär sig växla och tänka på tio-kompisarna, det vill säga vilka tal hänger ihop med talet tio, till exempel 6 och 4, 7 och 3 och så vidare.
I början kör många fast och det är fullt med händer i luften. En kompis funderar ”Om jag slog siffran 6 så ska jag ju plocka sex poäng från potten, men i potten ligger bara stora blåa diamanter som är värda tio poäng.”
”Här har du sju små gula diamanter som är värda en poäng styck – hur kan du göra för att få dina sex poäng?" frågar Tina som är snabbt på plats.
”Jag lägger tillbaka sex gula i potten?”
” Nej, du ska alltid ha mer poäng efter att det varit din tur”
Hm. Kompisen tänker efter länge. Tina visar genom att räknar på fingrarna och säger ”Nu är du i gropen” (det vill säga lärande-gropen som är fint illustrerad på en stor plansch på dörren).
Sen kommer hen på! Det hela handlar ju om tio-kompisarna.
”Då ska jag ta en blå diamant och lägga tillbaka 4 gula diamanter” säger hen.
”Jaa, bra, nu är du ur gropen” säger Tina.
Vilken lättnad det är att till fullo förstå någonting nytt!
När spelomgången är klar vill ingen sluta spela. Jag frågar Tina om hon har tips till andra som vill starta upp matematik i sina fritisverksamheter.
”Bara kör, säger Tina och fortsätter, det är det bästa vi har gjort! I början var det liksom suck - ska vi köra matte på fritiden? från barnens håll men nu när vi är i gång tycker alla att det är så roligt!”
I Hökarängens skola går konceptet som sagt under namnet ”HjärnGym” och det har snabbt blivit en favorit hos barnen. Jag pratar med två kompisar som var djupt fokuserade och spelat diamantspelet med stor intensitet. Båda tycks vara vinnarskallar. De konstaterar nämligen i slutet att de fick lika många poäng.
”Vad skönt, vi vann båda två” säger den ene. Puh, det kan vara en lättnad.
”Tänker ni på att detta är matematik?” Båda tittar på mig, ”nej, man gör liksom inte det, detta är ju roligt” blir svaret.
HjärnGym på Hökarängens skola har varit ett pilotprojekt med Matteklubben. Följ oss på sociala media för att hålla dig uppdaterad om våra projekt.