Möt Cong Vo - Inledningstalare på konventet i Göteborg
Cong Vo, eller King Cong som hans elever kallar honom, kommer inledningstala i Göteborg. Cong Vo är matematiklärare och har medverkat i Talang med sin sifferlåt som han självklart kommer framföra under konventet.
Din mattesång blev väldigt uppskattad, hur kom du att tänka på att göra en låt av matematik?
Jag hör ofta att matematik är ett svårt ämne som inte är så roligt. Jag vill göra ämnet till någonting roligt och samtidigt lära ut matematik till elever. Jag gillar att sjunga karaoke och tänkte att det kunde vara en spännande idé att kombinera matematik och musik.
Vad kan man göra för att matematik ska kännas roligare?
Om du inte tycker om matte kan man gör det roligare genom att relatera matematiska begrepp till saker eller aktiviteter du gillar. Till exempel kan du undersöka priset av kexchoklad i olika butiker och sen välja var klassen ska köpa chokladen till fredagsmyset. På så sätt kan du lära dig många matematiska begrepp som exempelvis jämförelse i kilopris, procentuell skillnad och huvudräkning. Till mina elever brukar jag också visa mattemagi och matematiska spel, det kan hjälpa till att stimulera hjärnan.
Vad kan eleverna förvänta sig av dig under konventet i Göteborg?
Eleverna kan förvänta sig lite musik och lite magi med mattetema! Jag hoppas att eleverna kommer att få bra energi för att orka plugga hela kvällen. Efter inledningstalet kommer jag även hjälpa eleverna som volontär.
Varför tycker du att eleverna ska komma på ett mattekonvent?
På konventen kan eleverna få gratis hjälp och byta kunskaper och erfarenheter med elever från andra skolor. Att sitta och plugga ensam är nödvändigt men ibland är det jobbigt. Man kan fastna på en uppgift och behöva nya idéer. Man kan dessutom passa på att umgås med vänner eller träffa nya vänner för att minska stressen inför nationella provet.
Vad är ditt bästa tips för elever som ska skriva nationella proven?
1. Skriv så tydlig ni kan. Skriv inte två beräkningar på samma rad, utan visa gärna beräkningarna på olika rader.
2. När ni har en problemlösning (en uppgift med massa text), skriv alltid vad variablerna betyder, alltså till exempel: vad är x och vad är y.
3. Om ni inte kan lösa uppgiften, försök alltid att skriva en formel eller ställa upp en ekvation som ni tror är en bra början.