Möt Mattecentrums nya tillskott!
Hej på er Anna och Neville! Välkomna till Mattecentrum. Låt oss få lära känna er lite bättre. Börja med att berätta vart kommer ni ifrån innan det här?
Anna: Jag heter Anna Haraldsson och har tidigare jobbat på scouterna som utvecklings konsulent och med medlems- och föreningsstöd.
Neville: Jag heter Neville Bhattacharjee och kommer innan det här från mina studier i Kognitionsvetenskap på Göteborg Universitet.
Vad är det ni jobbar med just nu på Mattecentrum?
Anna: Jag jobbar just nu med Mattecentrums föreningar och medlemmar.
Neville: Jag börjar på Mattecentrum som projektledare. Bland annat för den uppdaterade versionen av matteboken.se, sen ska jag stötta Pluggakutens nya Livehjälp och projektet Integral och integration så att det blir tillgänglig för fler medlemsföreningar.
Vad har varit eran mest positiva upplevelse av Mattecentrum sen du startade?
Anna: Den mest positiva upplevelsen hittills har varit att få prata med projektledarna. Får känslan av att de flesta är väldigt laddade på att starta upp till hösten efter pandemin som har påverkat verksamheten. Det är härligt att se dem taggade på att träffas i räknestugorna igen.
Neville: Det mest positiva har varit mina första dagar här. Jag kommer jobba digitalt från Göteborg framöver och det har varit fint att vara på plats och möta alla. Det här uppdraget är ett jobb som ligger nära hjärtat hos många och det kommer fram när jag har träffat alla på kansliet.
Vilka kärnfaktorer skulle ni säga ger Mattecentrum liv?
Anna: Jag märker passionen hos alla jag hittills har hunnit träffa och deras vilja att göra läxhjälp tillgänglig för fler både digital och fysiskt. Att få hjälpa dem som inte har det så lätt i skolan. Det är också häftigt att se flera generationer mötas. Det är unikt att ha så många engagerade som möter en yngre generation.
Neville: Alla frivilliga volontärer och deras energi som kommer från hjärtat. Det är en kärnfaktor som Mattecentrum inte hade klarat sig utan. Eftersom vi inte är en del av skolan så har vi har friheten och viljan att utvecklas med tiden. Att samhället i stort, både politiker, föräldrar och medier engagerar sig i frågan om matematik och elevers betyg gör att vi håller ögonen öppna för vad elever behöver, det håller Mattecentrum vid liv.
Vad är med det arbetet som ni tycker är mest utmanande och/eller givande?
Anna: Det kommer bli en utmaning att verksamheten har varit stängd under pandemin och att få igång allt igen. Det gäller även den fysiska föreningskänslan. Att jobba digital har funkat bra, men det är viktigt att kunna komma tillbaka till fysiska möten.
När jag började på Mattecentrums startade jag med att göra en enkät till våra medlemmar som var väldigt givande att läsa. Att folk som tar del av vår verksamhet skriver till oss spontant om hur vi har hjälpt eller hjälper dem nu är väldigt givande. Speciellt i dessa svåra tider under pandemin när distansundervisning har varit svår. Att veta att vi kan ge stöttning och att det ger resultat.
Neville: Utmaningen kommer bli att det finns så mycket som går att göra inom det här ämnet och på Mattecentrum. Att starta, avsluta och hålla ihop alla delar kommer bli min utmaning.
Vilka två eller tre önskningar har ni för att ytterligare förbättra Mattecentrum och sättet vi arbetar på?
Anna: Min prio och utmaning kommer bli att utveckla föreningskulturen och att stärka Mattecentrum lokalt runt om i landet. Att öppna fler lokala filialer. Sen att kunna fortsätta utvecklingen av den digitala läxhjälpen. Med hjälp av det kan vi nå ut till personer och orter där vi inte är representerade idag och träffa dem som i vanliga fall inte kommer i kontakt med oss.
Neville: Att stärka vår image och Mattecentrums röda tråd. Vi ska vara den coola läxhjälpen som hänger med i världen. Man ska inte bli torr i munnen utan göra det till något man vill till. Att få engagera deltagare och volontärer ännu mer. Sen vill jag kunna göra vad jag vill. Jag har idéer som är kontroversiella som jag vet skulle ha effekt. Vissa saker som vi kan göra händer inte för att vi ska möta så många olika individer. Jag vill öppna upp den diskussionen tillsammans med volontärer, deltagare och kansliet.
Vad är ni nyfikna på att göra det kommande året? Vilka resultat hoppas du på?
Anna: Att få lära sig lite mer matte! Lära sig mer om att hur vi ännu mer kan bli kompletterade till skolan. Att få en större inblick i vad dagens elever tycker är svårt och utmanande. Om det faktiskt är så katastrofalt med matten som media får det att framstå och om det är så, hur vi då kan hjälpa till och åtgärda det.
Neville: Att gå jobba med andra aktörer och flera generationer och företag samtidigt. Jag hoppas lära mig mer om verksamhetsutveckling och vad som går att göra. Jag hoppas få bidra med min erfarenhet inom kognitionsvetenskap och att jobba tvärfunktionell för att skapa gemensamma utrymmen att mötas och prata. Jag har erfarenhet att kunna medla och förena perspektiv. Det är vad jag vill och tror att jag kan få ut. Matematiken finns alltid. Det är som en plattform. Kommer alltid behövas undervisning och stöttning i matematik. Matte är en av livets faktum, lätt att glömma bort när man är barn.