Succé för nya räknestugan i Karlskrona – fler elever får hjälp med matematiken
Den 12 september öppnade en ny räknestuga på Porslinan i Karlskrona, och intresset har varit stort. Med både SVT, SR och lokalpress på plats blev öppningen uppmärksammad, men hur har det gått sedan dess? Vi pratade med Claes Henriksson, koordinator för räknestugan, som berättar om en stark start, men också om utmaningen att nå ännu fler elever som behöver hjälp med matematik.
Hur har det gått sen öppningen?
Överlag har vi haft en bra start. Det har kommit en hyfsat stadig ström av besökare, och vi har snart nått ett optimalt antal mattecoacher sett till hur många elever vi siktar på att kunna stötta till en början. Lokalsamarbetet med Porslinan har också fallit väl ut - deras långa erfarenhet inom ungdomsfrämjandet har varit till stor hjälp. Med det sagt tror jag att det finns många Karlskroniter i behov av stöd inom matematik, som inte än har koll på räknestugan. Fokus framöver ligger därför på att nå ut till fler skolor och ungdomar, så att alla i närområdet har någon att räkna matte med.
Har du tips till andra som vill dra igång en ny räknestuga?
Var öppen för ett brett spektrum av lösningar när det gäller lokalfrågan. Den största utmaningen när räknestugan i Karlskrona skulle startas upp var att hitta en bra plats att hålla den i. Efter att ha frågat runt bland de närliggande skolorna med begränsad framgång, fick jag tips om att även se över andra typer av lokaler. Detta visade sig vara rätt väg framåt: Till skillnad från skolor är exempelvis bibliotek och ungdomsföreningar inte lika begränsade i när och hur man kan få tillgång till lokalen. Dessutom tror jag att det har en positiv inverkan på lärandet om man kan plugga på en plats som är frånkopplad från skolan, för att på så vis utveckla ett förhållningssätt till matematik som är mer rotat i upptäckarglädje snarare än studiepress.
Hur har responsen från ungdomarna varit?
Hjälpen verkar hittills vara väldigt uppskattad. Matteinriktning, ambitionsnivå, samt flaskhalsen till att uppnå den nivån skiljer sig enormt från person till person. Därför försöker vi lägga mycket tid på varje enskild elev för att hitta nyckeln till deras matematiska lärande och självförtroende. Att kunna ha den här individuella anpassningen tycker jag är viktigt, och det är nog en betydande orsak till den positiva responsen.
Se SVTs inslag från räknestugan i Karlskrona här
Lyssna på SR:s reportage från räknestugan i Karlskrona här