Nyheter och blogginlägg
Det här händer i Mattecentrum
-
Mattecentrum gör en andra säsong av podcasten Har du beSTEMt dig!?
BlogginläggJämställdhet och fler kvinnor till matematik avancerade utbildningar står i fokus även för den andra säsongen av Har du beSTEMt dig?
Frågetecken klaras upp när vi får ta del av elva kvinnors resor in i en bransch där data, teknik och analys står i blickfånget i kombination med design, journalistik och samhällsengagemang.
Denna säsong har liksom den första ett ändamål. Att inspirera fler unga kvinnor att söka till en matematikavancerad utbildning. Vilka frågor ställer vi oss? Vad har vi för synsätt kring en sådan utbildning? Och vem kan söka den?
”Att det råder en brist av tjejer inom teknik avancerade jobb är det ingen tvekan om. Det är viktigt att prata om detta ur ett jämställdhetsperspektiv och för att tillgodose rekryteringsbehoven inom industri och teknik. Vi vet att det finns potentiella talanger och att kunna fånga upp dessa är pusselbiten för att lösa framtidens problem på bästa sätt efter olika behov och personligheter” säger Dicran Sarafian, generalsekreterare på Mattecentrum.
Första avsnittet av säsong 2 släpps tisdagen den 24 augusti 2021. Du finner den här och där poddar finns:
https://hardubestemtdig.libsyn.com/website
Sammanfattning
Mattecentrum gör en andra säsong av podcasten Har du beSTEMt dig för att inspirera fler unga kvinnor att söka sig till matematikintensiva utbildningar. Med denna podcast vill Mattecentrum ge större utrymme för kvinnliga förebilder att vidga våra vyer om vad en matematik avancerad utbildning kan innebära.
-
Ny Generalsekreterare till Mattecentrum
Nyhet
Dicran Sarafian blir Mattecentrums nya generalsekreterare!Dicran Sarafian kommer från och med augusti 2021 att tillträda som generalsekreterare för den ideella föreningen Mattecentrum.
Mattecentrum befinner sig i en växande tillväxtperiod med fokus på att öka kunskapen i, och förståelsen för matematik hos barn och unga. Föreningen har under de senaste åren breddat sin verksamhet från att stötta gymnasieelever till att täcka hela grundskolans årskurser. Föreningen har även utvecklat material på fler språk och inkluderat det matematiska tänket inom STEM och programmering. Nu vill föreningen ta nästa steg för att ytterligare bedriva sin verksamhet globalt. Dicran Sarafian har gedigen erfarenhet av att driva och utveckla kommunikation och marknadsföring i ledande befattningar inom den ideella sektorn, och kommer med värdefull kompetens från sina tidigare roller som marknadschef från Läkarmissionen och Unicef.
— För mig är det viktigt att få bidra till att stärka barns utveckling i sitt lärande och skapa en ökad trygghet och tillit till deras egen förmåga att lösa problem och ta sig vidare i sin kunskapsinhämtning, säger Dicran Sarafian.
— Jag välkomnar Dicran Sarafian till Mattecentrums familj, och jag ser fram emot att få följa föreningens kommande utveckling under hans ledning. Kommunikation har en avgörande roll i arbetet med att fortsätta utveckla Mattecentrum som en av världens bästa föreningar som ger kostnadsfritt stöd inom matematik och STEM. Jag är övertygad om att hans bakgrund och erfarenheter kommer vara starkt bidragande för föreningens tillväxt, säger Karolina Lisslö Gylfe, nytillträdd ordförande för Mattecentrum.
-
Möt Mattecentrums nya tillskott!
BlogginläggHej på er Anna och Neville! Välkomna till Mattecentrum. Låt oss få lära känna er lite bättre. Börja med att berätta vart kommer ni ifrån innan det här?
Anna: Jag heter Anna Haraldsson och har tidigare jobbat på scouterna som utvecklings konsulent och med medlems- och föreningsstöd.
Neville: Jag heter Neville Bhattacharjee och kommer innan det här från mina studier i Kognitionsvetenskap på Göteborg Universitet.
Vad är det ni jobbar med just nu på Mattecentrum?
Anna: Jag jobbar just nu med Mattecentrums föreningar och medlemmar.
Neville: Jag börjar på Mattecentrum som projektledare. Bland annat för den uppdaterade versionen av matteboken.se, sen ska jag stötta Pluggakutens nya Livehjälp och projektet Integral och integration så att det blir tillgänglig för fler medlemsföreningar.
Vad har varit eran mest positiva upplevelse av Mattecentrum sen du startade?
Anna: Den mest positiva upplevelsen hittills har varit att få prata med projektledarna. Får känslan av att de flesta är väldigt laddade på att starta upp till hösten efter pandemin som har påverkat verksamheten. Det är härligt att se dem taggade på att träffas i räknestugorna igen.
Neville: Det mest positiva har varit mina första dagar här. Jag kommer jobba digitalt från Göteborg framöver och det har varit fint att vara på plats och möta alla. Det här uppdraget är ett jobb som ligger nära hjärtat hos många och det kommer fram när jag har träffat alla på kansliet.
Vilka kärnfaktorer skulle ni säga ger Mattecentrum liv?
Anna: Jag märker passionen hos alla jag hittills har hunnit träffa och deras vilja att göra läxhjälp tillgänglig för fler både digital och fysiskt. Att få hjälpa dem som inte har det så lätt i skolan. Det är också häftigt att se flera generationer mötas. Det är unikt att ha så många engagerade som möter en yngre generation.
Neville: Alla frivilliga volontärer och deras energi som kommer från hjärtat. Det är en kärnfaktor som Mattecentrum inte hade klarat sig utan. Eftersom vi inte är en del av skolan så har vi har friheten och viljan att utvecklas med tiden. Att samhället i stort, både politiker, föräldrar och medier engagerar sig i frågan om matematik och elevers betyg gör att vi håller ögonen öppna för vad elever behöver, det håller Mattecentrum vid liv.
Vad är med det arbetet som ni tycker är mest utmanande och/eller givande?
Anna: Det kommer bli en utmaning att verksamheten har varit stängd under pandemin och att få igång allt igen. Det gäller även den fysiska föreningskänslan. Att jobba digital har funkat bra, men det är viktigt att kunna komma tillbaka till fysiska möten.
När jag började på Mattecentrums startade jag med att göra en enkät till våra medlemmar som var väldigt givande att läsa. Att folk som tar del av vår verksamhet skriver till oss spontant om hur vi har hjälpt eller hjälper dem nu är väldigt givande. Speciellt i dessa svåra tider under pandemin när distansundervisning har varit svår. Att veta att vi kan ge stöttning och att det ger resultat.
Neville: Utmaningen kommer bli att det finns så mycket som går att göra inom det här ämnet och på Mattecentrum. Att starta, avsluta och hålla ihop alla delar kommer bli min utmaning.
Vilka två eller tre önskningar har ni för att ytterligare förbättra Mattecentrum och sättet vi arbetar på?
Anna: Min prio och utmaning kommer bli att utveckla föreningskulturen och att stärka Mattecentrum lokalt runt om i landet. Att öppna fler lokala filialer. Sen att kunna fortsätta utvecklingen av den digitala läxhjälpen. Med hjälp av det kan vi nå ut till personer och orter där vi inte är representerade idag och träffa dem som i vanliga fall inte kommer i kontakt med oss.
Neville: Att stärka vår image och Mattecentrums röda tråd. Vi ska vara den coola läxhjälpen som hänger med i världen. Man ska inte bli torr i munnen utan göra det till något man vill till. Att få engagera deltagare och volontärer ännu mer. Sen vill jag kunna göra vad jag vill. Jag har idéer som är kontroversiella som jag vet skulle ha effekt. Vissa saker som vi kan göra händer inte för att vi ska möta så många olika individer. Jag vill öppna upp den diskussionen tillsammans med volontärer, deltagare och kansliet.
Vad är ni nyfikna på att göra det kommande året? Vilka resultat hoppas du på?
Anna: Att få lära sig lite mer matte! Lära sig mer om att hur vi ännu mer kan bli kompletterade till skolan. Att få en större inblick i vad dagens elever tycker är svårt och utmanande. Om det faktiskt är så katastrofalt med matten som media får det att framstå och om det är så, hur vi då kan hjälpa till och åtgärda det.
Neville: Att gå jobba med andra aktörer och flera generationer och företag samtidigt. Jag hoppas lära mig mer om verksamhetsutveckling och vad som går att göra. Jag hoppas få bidra med min erfarenhet inom kognitionsvetenskap och att jobba tvärfunktionell för att skapa gemensamma utrymmen att mötas och prata. Jag har erfarenhet att kunna medla och förena perspektiv. Det är vad jag vill och tror att jag kan få ut. Matematiken finns alltid. Det är som en plattform. Kommer alltid behövas undervisning och stöttning i matematik. Matte är en av livets faktum, lätt att glömma bort när man är barn.
-
Komplett samling av formler i kemi, fysik och matematik
BlogginläggIdag släpps en polerad och uppdaterad version av Mattecentrums sajt Formelsamlingen.se tillsammans med Axis Communications. Sajten är en bred samling av formler som nu har fått tillökning av fler och uppdaterade formler inom kemi, fysik och matematik.
- Att fler personer får tillgång till gratis material i kemi, fysik och matematik för att klara sin utbildning är ett självklart val för oss. Att alla som vill lära sig mer eller komma ikapp ska få den chansen oavsett ekonomiska förutsättningar. Att ge möjligheten till varje enskild elev men också kunna bidra till samhället i stort. Därför är vi stolta över att kunna vara med och bidra med utvecklingen av Formelsamlingne.se, säger Tina Rudin Kaikkonen som samordnar Axis samarbete med hållbarhet och samhällsengagemang.
Formelsamlingen.se är en komplett samling av formler som är sammankopplad med Mattecentrums andra sajter Matteboken.se som även finns i arabisk och engelsk språkversion. På det sättet får alla delar i formelsamlingen.se uppbackning av teori, exempel och uppgifter för den som vill lära sig mer. Formelsamlingen.se ska fungera som ett komplement för alla elever, föräldrar, lärare och yrkeskunniga som studerar eller arbetar med ämnen inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
- Att det finns ett behov av material råder det ingen tvekan om när vi analyserar Mattecentrum sajter både nationellt och internationellt. Vi ser även en stor ökning under pandemin när elever har gått över till att göra en stor del av sina studier hemifrån. Att formelsamlingen.se finns tillgängligt som ett komplett formelforum till elever, lärare och föräldrar känns mer relevant än någonsin, säger Karolina Lisslö Gylfe, Mattecentrums generalsekreterare.
Alla nya formler är kategoriserade i ämnen och delar som ska leda den som besöker sajten rätt. Det finns även ett exempel för varje formel som ska göra det tydligt för besökaren att veta hur och när man använder formeln för att lösa det problem man har framför sig.
Man kan se Formelsamlingen som en handbok att ha i bakfickan. Man tar fram den när man behöver. Innehållet har ingen hierarkisk ordning utan det är upp till var och en som använder Formelsamlingen.se att ta fram den formeln som för stunden är viktig.
Den uppdaterade versionen finns tillgänglig på www.formelsamlingen.se.
-
Mattecentrum skriver högskoleprovet!
BlogginläggOscar Nilsson, projektledare Mattecentrum Helsingborg
Det är lördagsmorgon den 8 maj 2021. Klockan slår snart 8.00 och 30 000 elever ska just sätta sig för att påbörja högskoleprovet. På andra sidan väntar 17 volontärer från Mattecentrum och medlemmar i Sveriges ingenjörer på att få lösa matteuppgifterna när provet blir offentligt. Projektledaren från Mattecentrum Helsingborg, Oscar Nilsson ska leda gruppen. Måndagen den 10 maj blir provet offentligt. Alla kan pusta ut förutom Mattecentrums volontärer. Efter fyra intensiva timmar har Mattecentrums volontärer svar, lösningar och ett matte-quiz redo för svenska folket att ta del av på Mattecentrums hemsida.
- De flesta dagstidningar i Sverige lägger ut Quiz för den svenska orddelen, men sällan ser man något om matematiken, säger Oscar.
Oscar fick genom Mattecentrums nätverk ihop en grupp volontärer från hela Sverige.
- Det mest positiva med uppgiften var att få samlas och göra något vi brinner för tillsammans och att kunna bistå alla som väntar ivrigt på sina svarsresultat, säger Oscar.
Matematikdelen i högskoleprovet utgör närmare hälften av den totala provtiden. Den innehåller grunderna som ska förutspå ens förmåga att kunna studera på universitetet.
- Högskoleprovet betyder mycket. Att alla får en extra chans som kan förändra folks framtid. Det kan bli livsavgörande när man ökar sina resultat med bara några få procent för att kunna komma in på sin drömutbildning. Att få stötta Mattecentrum som är en gratis matematikplattform känns helt rätt. Där alla kan få hjälp, med material, lösningar, exempel och volontärer som hjälper till som mattecoacher. Där pengar inte spelar roll och att alla ska få en lika chans. På Mattecentrum behöver man till skillnad från annan läxhjälp varken betala eller logga in, allt ligger öppet. För mig handlar det om någonting större, tillgång till extra stöd ska vara en självklarhet, där inga hinder ska finnas för den som vill försöka lära sig mer.
Hos en del väcker matematiken ren och skär ångest. Fenomenet kallas matteångest. En ny rapport från Sveriges Ingenjörer visar att matematik har den lägsta genomsnittliga betygspoängen i såväl årskurs 6 som årskurs 9. Resultaten har dessutom försämrats under de senaste åren. Den största skillnaden i betygsgenomsnitt finns mellan barn vars föräldrar har högre utbildning och barn vars föräldrar saknar högre utbildning.
För många är matematikdelen i högskoleprovet den stora haken. Speciellt för dem som är nya till det svenska språket. Många känner en rädsla inför den kvantitativa delen. Man ska verkligen inte vara rädd för den. Den ska vara lika självklart som svenska orddelen, säger Oscar.
Oscars förhoppningarna för framtiden är att jobba mer på attityden kring matematik. Att göra det så intressant som det förtjänar.
- Att inte vara rädd för matte är en stor fråga. Det handlar om att få en bra utbildning i grunden och en stor del handlar om attityden till matten. Det är okej att tycka att det är svårt, det är okej att inte kunna allt. Det handlar inte om att alla som kan matte är en klubb som tillhör vissa. Man kan motverka rädslan genom att träna. Viktigaste är att våga fråga någon när man inte förstår och att ta sig tid för att förstå uppgiften och försöka se helhet.
- Jag hade en professor som jämförde dagens matteundervisning med konstutbildning. Skillnaden är att det enda du får lära dig i matematik är att måla staket. Det finns begränsningar med dagens undervisning när man inte tar in problemlösningsdelen på ett sätt så att man utvecklar sina förmågor att lösa problem. Det är vad matematik handlar om. Där kan man hitta en stor glädje även om man inte väljer att jobba med matematik senare i livet. Det finns många uppfinningsrika vardagliga anknytningar på olika sätt. Många pratar om hur matematik är ett helt språk som kan beskriva hela världen. Tyvärr får vi bara se en liten del som slutar i att vi kommer fram till ett svar med en siffra som ska stämma överens med ett facit.
- Matematik kommer inte gratis för alla som man tror. Man ska lära sig ett nytt språk som tar tid och kräver arbete. Matematik handlar också om en mognad, desto mer du använder det desto säkrare blir man. Det finns en gyllene gräns när man går från att staka sig fram till att det börjar flyta på. Man får ge det en chans och öva mycket. Som i andra språk är nyckeln att börja tidigt, avslutar Oscar.
Kanske kan vi ta udden av matteängslan genom att prata mer om vad matematik är och kan vara, även utanför matematiklektioner. Ingjuta självförtroende och bryta mönster som inte gynnar oss. Kanske är det dags för oss att börja måla mer än staket.
Tack till Mattecentrums volontärer som bidrog till svar och lösningar Oscar, Hans, Ellinor, Mats, Johan, Anna, Dag, David, Björn, Dimitrios, Fatime, Sven, Sten, Torgil, Filip, Lukas, Philip, Marie och David.