Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Därför slår svenska elever världsrekordet i matematik

    Nyhet

    Onsdagen den 18 november sätts ett världsrekord i matematikundervisning. 4 000 elever mellan nio och tolv år samlas i Gavlerinken i Gävle för världens största mattelektion. Låt oss förklara poängen med detta.

    Debattartikel i Dagens Samhälle

  • Stefan Löfvens inledningstal inför världsrekordet

    Nyhet

    Stefan Löfvens, vår statsminister,  höll inledningstalet inför världsrekordet i världens största mattelektion till de 4000 deltagande eleverna i Gavlerinken Arena i Gävle, den 18 november 2015.

    Det här sa Stefan Löfven i talet:
     

    Hej! Jag heter Stefan Löfven och är statsminister i Sverige.

    Där i Gavlerinken har det spelats mycket fin ishockey, men det ni gör idag är något ännu finare.

    För genom att lära er matematik så lär ni er grunden till hur allt på jorden fungerar. Vindens kraft, solens värme, snabbheten i dina ben. Allt går att beräkna genom matematiken.

    Matematiken gör också att ni kan bli hjältar i framtiden. Genom att ställa frågor och söka svar kan ni forska fram nya mediciner, skapa nya byggnader och broar, programmera nya dataprogram som förbättrar livet för människor över hela jorden.

    Och redan nu gör ni ju Sverige stolta för jag har hört att ni ska slå ett världsrekord idag. Jag håller tummarna för er här i Stockholm.

    Och sluta aldrig att fråga, sluta aldrig att söka svar. Och glöm inte att ha riktigt roligt under hela tiden.

  • Imorgon slår vi världsrekord!

    Blogginlägg

    undefined

    Imorgon inträffar dagen som kommer att gå till historien. Den 18 november bjuder Mattecentrum och En bra start in 4 000 elever i årskurs tre till sex till Gavlerinken i Gävle för att tillsammans räkna sig in i den beryktade rekordboken. Tillsammans ska vi slå världsrekord i den största mattelektionen som någonsin har genomförts. Ett världsrekord som kommer att sätta Sverige på kartan som en matematiknation i framkant.

    Världsrekordet innebär för dessa 4 000 elever ett roligt och obekymrat avbrott i den annars allt för grå matematiska vardagen. För faktum är att matte inte upplevs så roligt och användbart som det borde. Många elever upplever att ämnet är svårt, och får inte heller den hjälp de behöver.

    Detta kan bero på många anledningar. Kanske lyckas inte vi vuxna i samhället förmedla till våra barn och unga varför matte är så viktigt. Matematiken är grunden till allt – från den enskilda individens privatekonomi till att sätta samman algoritmer för att kunna lösa framtida samhällsutmaningar. Och kanske är det så att samhället inte heller ser konsekvenserna av att våra barn och ungas bristande engagemang. Hur tänker sig Sverige en framtid där matematikrelaterade yrken utesluts eftersom ingen är intresserad av att studera matematik? Ett samhälle där det 2030 spås saknas 100 000 arbetsföra inom teknik- och ingenjörsyrken. Detta innebär att vårt samhälle går från att ligga i framkant när det gäller innovation, konkurrenskraft och digitalisering till att falla som en sten, vars tyngdkraft ingen har en aning om hur man räknar ut.

    Kanske beror det även på att unga inte får den hjälp de behöver med matematik. Lärarnas tid för varje elev är begränsad, föräldrars kunskap och förmåga att hjälpa till är limiterad och alla har inte heller råd att köpa läxhjälp till sina barn.

    Jag anser att alla barn har lika rätt till hjälp inom matematiken och jag är övertygad om att intresset för ämnet finns där bland barn och unga. Dagligen får Mattecentrum mejl från lärare, elever och föräldrar som söker en matematisk stöttepelare eller förebild. Att även 250 000 elever använder sig av Mattecentrum varje månad är ett starkt tecken på att intresset att lära sig finns där –att det stödet behövs. Det mesta blir tråkigt om man inte förstår varför eller hur, så det är dags att sluta prata om matematik som ett ämne som är svårt, ologiskt och ouppnåeligt. Det är dags att vi börjar prata om matematik på ett vis som inspirerar våra unga och att vi börja se till att deras engagemang stimuleras. Detta är en av alla anledningar till varför slår vi världsrekord i världens största mattelektion imorgon!

    Karolina Lisslö, generalsekreterare på Mattecentrum

  • Världsrekord i matematik

    Nyhet

    Pressmeddelande 2015-11-17

    4 000 elever i årskurs tre till sex kommer att samlas i Gavlerinken Arena i Gävle för att tillsammans slå världsrekord i världens största mattelektion och därmed räkna sig in i GUINNESS WORLD RECORDS.

    Det nuvarande rekordet innehas av Super Bimbel GSC i Indonesien där 2 905 elever deltog i vad som tidigare var världens största mattelektion. Världsrekordet ska nu slås av Mattecentrum och En bra start för att uppmärksamma Barnkonventionen med speciellt fokus på artikel 28 – alla barns rätt till utbildning.

    – Rätten till utbildning är en av Barnkonventionens artiklar som vi arbetar särskilt med i En bra start. Dessutom är just matematik ett av de ämnen som barn i Sverige har störst utmaningar med och vi gillar utmaningar i Brynäs IF. Att få anta den utmaningen tillsammans med Mattecentrum känns inspirerande, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF och verksamhetsansvarig för En bra start.

    – Ett svenskt världsrekord i världens största mattelektion är fantastiskt och en symbol för alla barn och ungas rätt till utbildning. Just matematik är något vi självklart brinner starkt för och vill fortsätta inspirera barn och unga att matte är både roligt och väldigt användbart, säger Karolina Lisslö, generalsekreterare på Mattecentrum.

    Under dagen kommer eleverna få en hälsning från statsminister Stefan Löfven som beskriver matematikens betydelse för Sverige. Dagen modereras av Hjärnkontorets Beppe Singer och avslutas med uppträdande av barnens favoriter Samir och Viktor från Melodifestivalen 2015.   


    Presskontakt på Mattecentrum:
    Emma Nyborg emma@mattecentrum.se eller 072-547 35 59

    Presskontakt på Brynäs IF:
    Catarina Carlsson catarina.carlsson@brynas.se eller 073-633 33 40

    Pressbilder finns att hämta här


    Kort om Mattecentrum
    Mattecentrum är en ideell förening som ger gratis hjälp i matematik till Sveriges barn och unga. Föreningen driver räknestugor i 27 städer över hela Sverige samt driver studieverktyget www.matteboken.se. Över 250 000 elever använder sig av Mattecentrum varje månad. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB, Danske Bank, NCC och PwC.

    Kort om En bra start
    En bra start är en verksamhet inom Brynäs IF. Verksamheten bidrar till att fler barn får rätt till utbildning, lek, vila och fritid genom att komplettera skolmiljön, stärka eldsjälar och ledare samt genom att ge alla barn möjlighet att delta i kreativa och meningsfulla aktiviteter på deras hemmaplan. En bra start bidrar även till att fler ungdomar kommer ut i praktik och på sikt bidra till att de får anställning, börjar studera eller startar egna företag. En bra start tar avstamp i FN:s barnkonvention, och görs tillsammans med UNICEF och Brynäs IF:s starka partners och i samverkan med många andra goda krafter och föreningar. Arbetet bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
    Läs mer på enbrastart.brynas.se

  • Josefine ska leda världens största mattelektion

    Blogginlägg

    På onsdag den 18 november ska Mattecentrum och En bra start arrangera världens största mattelektion i Gavlerinken Arena i Gävle. Vi har fått en pratstund med Josefine Rejler som ska leda själva lektionen för de 4 000 eleverna.

    undefined

    Hej Josefine! Vem är du?
    Jag är mattelärare sedan 20 år tillbaka och även föreläsare i matematik. Jag brinner för att alla elever ska få möjlighet att upptäcka glädjen i ämnet och tycker om att engagera mig i saker och att göra skillnad för andra. Som i det här fallet ge en möjlighet för fler elever att möta en smart metod för att lösa matteproblem.

    Jag bor i Stockholm tillsammans med mina fyra barn och min fritid ägnar jag åt familj, vänner, yoga, sång och en och annan löptur i skogen.

    Du kommer att hålla i den största mattelektionen som någonsin har genomförts. Hur kommer du ladda upp?
    Jag har redan börjat ladda genom att jag sedan en tid tillbaka tänkt, planerat och drömt vad lektionen ska innehålla och det ger mig massa inspiration och energi. Jag tränar också med mina elever på Lemshaga Akademi, som ger mig feedback och goda råd. Jag lyssnar noga vad de säger - det är ju de som är experterna! Sen när det närmar sig dagen med stort D så kommer det bli grötfrukost, hjärngympa och kramar!

    Vad är det som de 4000 eleverna kommer få vara med om i Gavlerinken?
    De kommer få vara med om en lektion där de får vara aktiva och där deras tänkande utmanas. Det kommer få pröva på Singaporemetoden och uppleva hur bilder kan hjälpa till att göra det enklare att lösa problem och förstå matematik. Sen hoppas jag att de kommer känna glädje och inspiration över att ha lärt sig något nytt.

    Vad är egentligen Singapore Math?
    Singapore Math är en välbeprövad metod för undervisning i matematik med fokus på låg- och mellanstadiet. Problemlösning med hjälp av smarta visuella metoder, kvalitet i undervisningen och ett genomarbetat stöd till läraren är några viktiga delar.

    Singaporemetoden är mycket omtyckt av både av elever och lärare. Den används runt om i hela världen och leder till ökad förståelse och förbättrade resultat. Nu håller jag och min kollega Pia Agardh på att introducera den i Sverige.

    Det är många som har dålig tilltro till sin egen förmåga i matematik. Visst hör man ofta att ”Jag är hopplös på matte” eller ”matte är inte min grej”. Det vill vi ändra på. Vi är övertygade om att alla kan utvecklas i matte och få en känsla av att JAG KAN om de får rätt grundkunskaper och förutsättningar för att lära.

    Hur kan lärare runt om i Sverige använda sig av det i sina klasser?
    Singapore Math är inte bara en metod utan också ett förhållningssätt och idé om hur man kan bedriva bra undervisning, så läraren är otroligt viktig i denna metod! Lärare behöver så klart lära sig mer om metoden, men kan sedan ganska snabbt använda den direkt i sin undervisning.

    Singapore Math innehåller många konkreta verktyg som tex Bar-modellen, som jag kommer visa på rekordförsöket. Den och mycket mer kan lärare använda i sin undervisning för att synliggöra matematik och för att lättare lösa matematiska problem.

    Vårt företag, Admera Education, arbetar med att ge lärare utbildning i Singapore Math och även just nu håller på att ta fram ett svenskt läromedel i metoden. Vill ni veta mer så spana in vår hemsida www.singaporematte.se.

    undefined

    --

    Tips! Josefine medverkade i avsnitt 11 av Anna och Philips lärarpodcast. Här hittar du podcasten.