Nyheter och blogginlägg
Det här händer i Mattecentrum
-
Nu finns Mattecentrums Effektrapport för 2022 publicerad
BlogginläggVår vinst är den effekt vi åstadkommer. Att stärka ungdomars matematiska självförtroende och att ge dem en utökad verktygslåda för problemlösning är vårt fokus!
Varje år mäter vi vår effekt för att se hur väl vi lyckas och om vi gör rätt saker. Resultaten publiceras i en effektrapport och nu finns 2022 års upplaga publicerad på vår webb. -
Upptäck kodningens värld med Mattecentrums kostnadsfria kurs i Python – nu på engelska!
BlogginläggNu finns Mattecentrums kostnadsfria grundkurs i Python på engelska. Många elever i Sverige studerar på engelska, vi har många internationella skolor men Mattecentrum har också en stor räckvidd globalt. Därför har vi tagit fram en engelsk version av Python-kursen. Kursen riktar sig främst till högstadieelever.
Regeringen har som mål att stärka den digitala kompetensen i grundskolan och i skolplanen ingår numera programmering i matematik- och teknik-ämnena.
Mattecentrums mission är att stötta och främja ungas matteresa och stärka deras matematiska självförtroende och då blir det naturligt att även stärka upp med tillgängligt stöd i programmering på flera språk.
” Vi vill bredda matteresan och också visa eleverna vad man kan göra med matematik, därför känns det så roligt att kunna presentera denna kurs. Vi har lagt upp kursen helt från grunden, den innehåller textteori, videolektioner och övningsuppgifter. Det är enkelt att navigera mellan de båda språkversionerna (svenska och engelska) och detta kan också vara ett sätt att utveckla sin svenska för de barn som inte har det som sitt modersmål” säger Sideeg Hassan som är ansvarig för digitala verktyg på Mattecentrum.
Kursen och videolektionerna har tagits fram tillsammans med Nordlo och denna satsning är ett led i utvecklingen av digitalt kunskapsmaterial som möjliggörs av vår huvudpartner Advania.
”Vi är väldigt tacksamma över att vi i samarbetet med Mattecentrum får vara med och bidra till att unga lär sig mer om programmering. Matematik och programmering har en tydlig koppling till intresset för tech och detta samband vill Advania gärna synliggöra” säger Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige.
-
Möt Ulrika Sultan från Mattecentrums styrelse
BlogginläggMöt Mattecentrums styrelse - först ut att presentera sig är Ulrika Sultan.
Vem är du?
Jag utbildar framtidens tekniklärare vid Örebro universitet och stödjer studenter i sina examensarbeten i matematik och naturvetenskap. Jag är även doktorand i teknikens didaktik vid Linköpings universitet. Där studerar jag olika aspekter av flickors teknikintresse.
Varför är du engagerad i Mattecentrum?
Jag engagerar mig i Mattecentrum för att jag försöker leva som jag lär d.v.s. att skapa möjlighet för alla barn och unga att lära och få känna att de kan. Att Mattecentrum finns fysiskt, digitalt och är gratis är för mig viktigt. Det öppnar upp möjligheten för fler att kunna delta. När jag tänker på Mattecentrum så tänker jag på det som en kompis. Kanske hinner inte skolan med att stödja, kanske du vill fräscha upp kunskaperna, eller du har en vårdnadshavare som inte kan hjälpa dig när du inte förstår. Då finns kompisen Mattecentrum för dig. En kompis som påminner dig om att bara för att du tycker matematik är svårt nu behöver inte betyda att du tycker matematik är svårt sen.
Ulrika Sultan medverkar också i avsnitt 36 av Mattesnack. Lyssna här.
-
Advania blir ny huvudpartner till Mattecentrum
BlogginläggAdvania Sverige ingår samarbetsavtal med den ideella föreningen Mattecentrum. Målet med samarbetet är att stärka ungas självförtroende inom matematik samt tydliggöra sambandet mellan matematik och tech.
Enligt en rapport från TechSverige kommer IT-branschen sakna 70 000 experter redan under 2024. Det finns ett samband mellan matematikintresse och intresse för tech och det behövs fler initiativ för att täcka kompetensgapet. Advania Sverige vill vara en del av lösningen genom att samarbeta med Mattecentrum.
- Vi är otroligt stolta över att ingå samarbetet med Mattecentrum för att inspirera unga att intressera sig mer för matematik genom att utforska nya sätt för lärande. Advania har med vår satsning på skola länge jobbat för att utveckla skolan, Sveriges viktigaste rum, och detta samarbete blir en väldigt välkommen förstärkning av det vi redan gör idag, säger Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige.
I Advanias åtagande som huvudpartner ingår det att stödja både den digitala och fysiska delen av Mattecentrums verksamhet. Bland annat kommer Advania att bistå Mattecentrum i utvecklingen av de digitala verktygen för lärande. Anställda inom Advania kommer också att ha möjlighet att engagera sig genom att dela med sig av sin kunskap och erbjuda läxhjälp inom matematik för barn och unga.
- Samarbetet med Advania ger oss möjlighet att utveckla vår läxhjälp ytterligare både digitalt och fysiskt. Deras stora kunskap inom tech och utbildning är ovärderlig för oss. Vi ser fram emot att tillsammans med Advania växla upp och fortsätta stärka det matematiska självförtroendet hos barn och unga, säger Ellen Eriksson, generalsekreterare Mattecentrum.
Relaterade länkar:
Attrahera talanger och säkra behovet av techkompetens från TechSverige: https://www.techsverige.se/techagenda/attrahera-talanger/
Advanias engagemang för hållbar utveckling: https://www.advania.se/om-advania/samhallsengagemang
För mer information:
Rebecka Wärn, PR and Communication Manager, Advania Sverige
Tel: +46 734 63 12 28
E-post: rebecka.warn@advania.seMaria Bucher, Kommunikationsansvarig Mattecentrum
Tel: +46 70 355 30 84
E-post: maria@mattecentrum.seOm Advania Sverige AB:
Advania finns på 15 orter i Sverige och varje dag hjälper våra 1 500 talanger våra kunder att förverkliga sina mål. Med fokus på långsiktiga relationer, ledande teknologier, moderna plattformslösningar och strategiska partnerskap gör vi det enkelt för företag och offentliga verksamheter att växa med IT. Läs mer på advania.se.
-
Gästinlägg: Matematikens centrala roll i framtidens gröna och digitala utmaningar
BlogginläggHar du någonsin undrat över matematikens roll i framtidens gröna och digitala omställning? I rapporten "Kunskap för framtiden: STEM i ljuset av den gröna och digitala omställningen", belyses den avgörande roll som STEM-utbildning, och särskilt matematik, spelar för att forma vår framtid.[1] Här delar jag några tankeväckande insikter och resultat från rapporten.
En av de mest slående upptäckterna från rapporten är den ökande efterfrågan på både gröna och digitala kompetenser på arbetsmarknaden. Vår analys av jobbannonser visar att antalet annonser som efterfrågar en digital eller grön kompetens har fördubblats sedan 2020. Noterbart är att många av dessa positioner kräver matematiska färdigheter.
Företag upplever i dagsläget svårigheter med att rekrytera medarbetare med rätt kompetens inom STEM-områdena, vilket försvårar deras möjligheter att bidra till en grön omställning. Detta gäller inte minst för positioner som kräver matematiska färdigheter.
Trots detta ökande behov av matematiska färdigheter på arbetsmarknaden uppvisar skolan negativa trender. Enligt internationella studier är svenska elevers intresse för matematik lägre jämfört med andra länder. Dessutom har antalet sökande till naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet minskat fem år i rad.
Föreställ dig att utveckla algoritmer för självkörande elbilar, beräkna energieffektiviteten i våra hem, lösa komplexa problem i klimatvetenskapen eller jobba med hållbarhetsrapportering. Alla dessa möjligheter kräver en solid förståelse för matematik. Så om du är passionerad för att lösa klimatkrisen, drömmer om att skapa nästa stora app, eller bara strävar efter en stabil och eftertraktad karriär, så kan matematik vara din gyllene biljett.
Med matematiken som verktyg kan vi förstå och hantera komplexa system, förutse förändringar, lösa problem och fatta välgrundade beslut. Vi blir rustade att tackla allt från klimatförändringar till digital transformation. Samhället behöver fler som behärskar dessa färdigheter.
Fortsätt att utforska, lära och växa med Mattecentrum. Tillsammans kan ni göra skillnad och forma en grönare, mer digital och hållbar framtid.
Mot en hållbar framtid genom matematik,
Nima Farrahi
Projektledare och utredare på Naturvetarna, författare till rapporten ”Kunskap för framtiden: STEM i ljuset av den gröna och digitala omställningen”[1] STEM är ett paraplybegrepp för ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.