Nyheter och blogginlägg
Det här händer i Mattecentrum
-
Välkommen på vår årsstämma
NyhetAlla medlemmar i Mattecentrum är hjärtligt välkomna på Mattecentrums årsstämma 2015.
Mötet äger rum på Mattecentrums kansli, Grev Turegatan 44 i Stockholm, 7 juni kl 13-16.
Anmäl deltagande i förväg till osa@mattecentrum.se
Möteshandlingar
-
Emil är en av oss
BlogginläggI "En av oss" möter du varje vecka en av oss som utgör Mattecentrum.
Namn:
Emil Hjalmarsson, JönköpingSysselsättning:
Hårdvaruutvecklare på Saab
Engagerad i Mattecentrum sedan:
Våren 2014Hur använder du matematik till vardags?
Jag räknar ganska mycket i mitt arbete. Vi håller på med höghastighetsbussar på datorkort och då är det mycket matte inblandat när man ska räkna ut hur signalen kommer att bete sig.Sen håller jag på med digital signalbehandling och det är nästan bara matte. När man tänker efter så räknar man ju nästan jämt. Nu är det räntor som gäller, det går att krångla till det ordentligt med om man tycker att det är kul.
Vad har du pluggat?
Civilingenjör i teknisk fysik & elektroteknik i Linköping.Varför gillar du matte?
Det är förutsägbart och logiskt, inget flum ;). Passar mig perfekt. Man tänker ju inte ens på att det är matte man håller på med ibland, det är bara ett verktyg som man använder.Jag tyckte det var lite kul på högskolan när man kämpade med matten och inte fattade någonting. Sen pluggade jag fysik och använde mig av matten utan att tänka mig för och då gick det plötsligt jättebra.
Vad är det bästa med att vara volontär i Mattecentrum?
Man märker att eleverna som kommer är tacksamma för hjälpen de får. Ibland räcker det kanske att man sitter bredvid i fem minuter och pratar om gränsvärden för att det ska släppa för dem och så går de från noll koll till att känna sig rätt säkra. Sen är det härligt när de kommer efter ett prov och berättar att det gått skitbra!Vilken är din favoritformel? Varför?
Det får nog bli fouriertransformen. Utan den hade jag inte klarat mig många timmar. Att jag använder den är väl att ta i men att bara förstå hur den fungerar hjälper mig i jobbet. Och det är det inte alla som gör!Varför blev du volontär?
Jag tänkte att två timmar varje måndag inte är en speciellt stor uppoffring för mig. Och om det hjälper någon så är väl det bra. Sen är var det rätt skönt att få känna sig lite duktig genom att göra nåt man vet att man kan.Vilket är ditt bästa minne som volontär?
Det var en tjej som skulle skriva högskoleprovet här i våras som kom stadigt varje måndag ett tag. Hon var superfokuserat och väl förberedd när hon kom och hade väldigt specifika frågor om matte hon vill prata om. Hon var jättenöjd med all hjälp hon fått och när jag träffade henne på stan ett tag efteråt hade provet gått jättebra!Hur skulle du beskriva mötet i räknestugan?
Nu när börjar man lära känna eleverna är det ganska avslappnat. Man har redan koll på vissa av talen de har problem med och vet hur mycket hjälp de behöver för att komma vidare. Sen gillar jag att en del frågar om annat också, som fysik, kemi och hur saker och ting funkar på högskolan.
-
Ja, alla ska ha samma chans att lyckas
BlogginläggDet var roligt att läsa att Jenny Strömstedts dotters mattelärare har tipsat om Mattecentrum. Mattecentrum är en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik till elever över hela Sverige. Vi driver räknestugor i 28 städer och Matteboken.se på webben. Allt vi gör är gratis och alla är välkomna, oavsett ens ålder, bakgrund eller kunskapsnivå. Vi anser att grundläggande kunskaper i matematik är en demokratisk rättighet. Vi vill att fler ska lyckas med sina studier i matematik.
Mattecentrums verksamhet bygger på att människor som är duktiga på matematik vill vara volontärer och dela med sig av sina kunskaper. Ca 450 personer ägnar en del av sin fritid åt att hjälpa till i Mattecentrums räknestugor. Till vardags arbetar de som till exempel ingenjörer, matematiker och naturvetare. De ställer upp för att det är roligt och för att det är viktigt. Frågar en elev varför hen ska lära sig derivata, kommer aldrig någonsin en volontär i Mattecentrum att svara ”för att det står i kursplanen”.
Läxor eller inte läxor, det är inte vår fråga att avgöra. Och egentligen spelar det inte vara så stor roll för oss. Visst kommer elever till oss med en satt läxa som de vill ha hjälp med. Men oftast är det viljan att förstå mer så att en hänger med bättre på lektionen som får en elev att besöka en räknestuga. Matematik är ett diskussionsämne, det handlar om att lösa problem. I våra räknestugor finns det alltid någon att resonera med om talen och hur en ska tänka. För vid fler infallsvinklar blir det enklare att förstå, och det är förståelse det handlar om. Därför är vi är ett komplement till skolans utbildning.
Ska läxhjälp ske i skolans regi? Ja. Också. Men det finns stora poänger med att det inte är skolan som anordnar läxhjälp. Som elev kan det kännas mycket tryggare och bättre att få hjälp av en annan person än den som sätter betyg. För att elever ska kunna få hjälp av Mattecentrum eller någon annan ideell förening behöver skolan inte anställa mer personal. Fritidspersonalen behöver inte ägna sin tid åt att få någon att förstå matte. Föräldern behöver inte betala en läxhjälpare per timme. För eleven är hjälpen gratis.
Oavsett om läraren ger en läxa eller inte kommer inte alla elever att förstå allt som gicks igenom på lektionerna. Vissa har föräldrar som kan hjälpa till, men vad gör vi med resten av eleverna? Här om året tillät en lärare i Malmö inte eleverna att ta med sig matteboken hem – kunskapen skulle in under lektionstid och alla skulle ha samma förutsättningar. Det är ingen bra väg att gå.
Matematik är inte bara ett oerhört viktigt ämne, ett ämne som kan verka svårt och abstrakt. Matematik är faktiskt väldigt roligt att lära sig. Och fler behöver bli bra på det. För att bli duktig på matte behöver alla öva, från eleven som kämpar för att få godkänt till den som tänker sig gå vidare till en matematiktung högskoleutbildning. För att springa fort och länge måste man träna. Ingen säger att skolan har misslyckats med idrottsundervisningen för att elever söker sig till idrottsföreningar.
/Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare
-
Bengt-Erik är en av oss
BlogginläggI "En av oss" möter du varje vecka en av oss som utgör Mattecentrum.
"Efter fem terminer är det fortfarande lika stimulerande och utmanande att möta elever i räknestugan. De läser olika kurser på olika nivåer, men har gemensamt att de vill satsa arbete på att klara detta ämne. De går på gymnasiet eller komvux eller läser matte på distans."
"Som volontär har man tid att sitta ner i lugn och ro och resonera runt uppgifterna. Det är spännande och kul att ställa om hjärnan mellan olika tillämpningar av skiftande svårighetsgrad."
"Under många år undervisade jag på LTH i numerisk analys. Matten vållar mig inga större svårigheter, även om vissa kunskaper legat i träda sedan gymnasietiden för 60 år sedan. Det man en gång förstått, har satt sina spår! Utmaningen ligger i stället i att hitta bra förklaringar, inte bara en metod av typ kokboksrecept för att lösa ett specifikt räkneexempel, utan en förklaring som lyfter fram sammanhang. I uppgiften som pedagog kommer jag alltid att göra nya erfarenheter och ha mera att lära."
/Bengt-Erik, volontär i Halmstad
-
Christofer är en av oss
BlogginläggI "En av oss" möter du varje vecka en av oss som utgör Mattecentrum.
Namn:
Christofer OhlssonSysselsättning:
Mjukvaruutvecklare på Actor Smart Visitor System, samt projektledare för Mattecentrum i Gävle.Engagerad i Mattecentrum sedan:
Hösten 2014.Hur använder du matematik till vardags?
Dels i rena vardagssituationer, naturligtvis. Det kan röra sig om överslagsräkning i mataffären eller planering av lån och sparande. Men då jag skriver datorprogram både på jobbet och på fritiden finns matematiken alltid närvarande. Ofta inte uttalat, utan mer i form av matematisk intuition som efter många års matematikgympande kan hjälpa mig få en snabb aning om t ex hur någon viss serie eller funktionen växer med storleken på indatat. Men ibland händer det att jag mer explicit får användning av gymnasie- och högskolematematik i form av seriesummor, matrismultiplikation, differensekvationer och annat. Det är lika roligt varje gång det sker!Vad har du pluggat?
Jag har samlat på mig några terminer inom exempelvis statsvetenskap och journalistikvetenskap genom åren, men det jag huvudsakligen pluggat är Dataingenjörsprogrammet vid Högskolan i Gävle.Varför gillar du matte?
Jag tror att det som främst tilltalar mig med matematik är dess “renhet”. Vilket också gäller den närbesläktade datavetenskapen, som jag är väldigt förtjust i. Här finns frågeställningar och svar som är väldigt teoretiska till sin natur, och som kan förstås och lösas mer eller mindre uteslutande med tankekraft.Vad är det bästa med att vara volontär i Mattecentrum?
Bland det bästa jag vet är att lära ut saker till den som är villig att lära sig. Något som utmärker Mattecentrums verksamhet är att alla elever som dyker upp gör det av egen fri vilja och med en stor vilja att lära sig.Vilken är din favoritformel? Varför?
Egentligen brukar jag fastna för tankeexperiment och dylikt, snarare än enskilda formler. Jag känner gränslös förundran inför det faktum att den engelske matematikern Alan Turing redan på 30-talet, innan det vi idag kallar datorer ens existerade, bevisade det så kallade Stopproblemet, vilket har långtgående konsekvenser för vår förståelse av datorer än i våra dagar. Och hur förunderligt är inte Cantors diagonalargument? Eller den komplexitet som det till synes enkla “Game of life” av John Conway ger upphov till? Men om jag ändå ska välja en favoritformel blir det på rent estetiska grunder. Det gyllene snittet är, oavsett hur man väljer att ställa upp det, till sin natur djupt harmoniskt: 1 + 1/φ = φ. Också detta med ganska långtgående konsekvenser, inte bara inom matematiken, utan också vanligt förekommande i naturen.Varför blev du volontär?
Återigen handlar det om glädjen i att få bidra till att hjälpa den som själv vill bli hjälpt. Oavsett om personen i fråga kommer till oss för att klara godkäntgränsen på nästa prov, den som kommer för att få ytterligare stimulans, till den som längtar efter matten på högskolan.Vilket är ditt bästa minne som volontär?
Jag minns nog huvudsakligen många mindre detaljer, snarare än någon enskild större händelse. Varje räknestuga innehåller mängder av glädjeämnen i form av elever som själva resonerar sig fram till en lösning helt utan vägledning, återkommande besökare som gjort stora framsteg, eller bara något så enkelt som ett leende och ett “tack”.Hur skulle du beskriva mötet i räknestugan?
Jag skulle beskriva vår räknestuga i Gävle som väldigt familjär och informell. Den som behöver hjälp behöver sällan vänta länge med handen i luften och vi kan i regel kosta på oss lite småprat och skämtande volontärer och elever emellan. Men med våra ambitiösa besökare vore allt annat än en god stämning otänkbart.