Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Mattecentrum prisat i Budapest

    Nyhet

    Europeiska investmentbankens institut har utsett vinnarna i Social Innovation Tournament, en tävling mellan Europas bästa sociala innovationer. Både första- och andrapriset gick i år till projekt hemmahörande i Sverige: inBelly och Mattecentrum. Vinnarna presenterades i torsdags under en ceremoni i Budapest.

    Förstapristagare: inBelly

    inBelly vill stärka konsumenternas röst och rätten till mat utan tvivelaktiga livsmedel. Via en webbtjänst och app där man kommer åt en databas som listar olika länders regelverk för tillsatser samt vetenskapliga artiklar. När du skannar en produkt med streckkodsläsaren i inBelly-appen visas en symbol om produkten innehåller tillsatser kan vara skadliga.

    Mattecentrum blev andrapristagare.

  • Ashoka, Obama och Budapest

    Blogginlägg

    Denna veckan kommer jag inte vara på kontoret över huvudtaget - parkbänkar, lånade kontor, lobbys och hotellrum blir mina tillfälliga arbetsplatser. Under måndagen och tisdagen var jag på Ashokas fellowdagar och fick chansen att bland annat arbeta tillsammans med Henry Di Sio som var COO (kampanjchef) för Obamas framgångsrika 2008 kampanj. Han har ett direktnummer till presidenten men ville inte dela med sig av det ;)

    Henry Di Sio

    Under onsdag till fredag är jag på en konferens i Budapest som handlar om sociala innovationer i Europa och kontinentens främsta sociala entreprenör ska koras. Ganska coolt att vara en av 16 i finalen måste jag säga! Tävlingen annordnas av Europeiska investment banken:

    /Johan Wendt, grundare och ordförande för Mattecentrum

  • Räkna rätt på nya Matteboken.se!

    Nyhet

    Mattecentrums webbtjänst Matteboken.se har fått en rejäl ansiktslyftning. Vid sidan av förklaringar, videolektioner och forum finns nu även en räknefunktion på sajten.

    På Matteboken.se finns förklaringar och över 800 videolektioner till matematik från skolår tre upp till gymnasiet. Den som har en specifik fråga kan få hjälp i forumet. Matteboken.se startade 2009 av den ideella föreningen Mattecentrum och idag når sajten 150 000 skolelever varje månad.

    Den här veckan har en helt omarbetad version av matteboken.se publicerats. Sajten har fått ett nytt utseende och är nu mobilanpassad. Men den stora nyheten är den nya räknefunktionen. Till varje avsnitt finns nu räkneövningar som man kan lösa och få svar direkt. Siffrorna i uppgifterna är dessutom slumpmässiga – den som behöver öva mer behöver bara uppdatera sidan för att få nya siffror att öva med.

    - Vi har drömt om en att ha övningsuppgifter på Matteboken.se sedan vi startade sajten. Nu är det verklighet och vi är superstolta! säger Johan Wendt, Mattecentrums grundare och ordförande.

    Allt material på Matteboken.se har skrivits av matematiker med pedagogisk erfarenhet. Mycket omsorg har lagts på att hålla en röd tråd genom varje kurs, vilket underlättar inlärningen. Materialet följer skolverkets ämnes- och kursplaner – eleverna kan därmed vara säkra på att de lär sig rätt moment.

    Sajtens konstruktörer, Obviuse, har skrivit om arbetet här: www.obviuse.se/matteboken/

    Nya matteboken.se har delfinansierats av .SE-stiftelsen.

     

    Hjärtligt välkommen till nya Matteboken.se!

  • Felaktigheter i Svenskan ang läxhjälp

    Blogginlägg

    Läxhjälp jämnar inte ut skillnader mellan elevers olika förutsättningar. Ändå vill politikerna satsa på läxhjälp. Detta enligt en analys av norsk obligatorisk läxhjälp som Svenska Dagbladet har skrivit om. Den norska satsningen sträcker sig dock endast till barn upp till tioårsåldern. Det är en tankevurpa att dra all ”läxhjälp” över en och samma kam och jag tänkte förklara varför.

    Om vi börjar med att kika på vad den frivilliga läxhjälpen faktiskt är så är begreppet i sig väldigt missvisande. Jag har grundat Sveriges antagligen största läxhjälpsorganisation och få har nog gett så mycket läxhjälp som mig. Ändå har jag nästan aldrig hjälpt någon med just läxorna. 99% eller fler av de unga som söker sig till Mattecentrum vill inte ha hjälp med sina läxor, de vill bara att någon ska förklara för dem vad som sades på dagens mattelektion för de hängde inte med eller så vill de få hjälp med att repetera hela boken. Eller så vill de – även om det är ovanligt – få hjälp med att plugga in matten från tekniska högskolan trots att de bara går i nian. De har helt enkelt tusen anledningar till att de behöver ”läxhjälp”, men hjälp med läxor som de har fått av sin lärare är ovanligt.

    Enligt SvD:s artikel visar en undersökning från Norge att läxhjälp för barn upp till tio år inte är kompensatorisk, det vill säga att den inte jämnar ut skillnader mellan elevers olika förutsättningar. Längre ner i artikeln svarar dock två femtonåringar att det visst är bra att de får hjälp eftersom föräldrarna inte kan hjälpa dem där hemma. Det händer något med matematiken i skolan mellan det att man är tio och femton år - den blir snabbt mycket tuffare. Två plus tre äpplen fixar de flesta föräldrar att förklara men när vi kommer upp på de sista kurserna av matematik i grundskolan så kan inte de flesta föräldrarna hjälpa till. Enligt TIMSS 2011 ser man ett motivationstapp i matematik mellan årskurs fyra och årskurs åtta:

    "Det sker också en märkbar förändring av elevers attityder till matematik och naturkunskap mellan årskurs fyra och årskurs åtta. Jämfört med elever i årskurs åtta är årskurs fyra-eleverna mycket mer positiva till att lära sig matematik och NO-ämnen och de har bättre självförtroende i dessa områden."

    De flesta av våra ca 400 volontärer i Mattecentrum är inte pedagoger. Några är det, men de allra flesta är civilingenjörer, naturvetare eller matematiker. De är jäkligt duktiga på matte och brinner för att ideellt få dela med sig av sin kunskap. De har inte svårt att förklara matten för några elever, då hade eleverna såklart slutat att plugga med oss. Volontärerna har faktiskt också ett ess i rockärmen: de kan berätta vad man ska ha matten till utanför skolans fyra väggar. Många barn och unga i Sverige får aldrig höra talas om det annars. Vi utger oss aldrig för att vara lärare eller för att undervisa. Vi ger det som traditionellt kallas för läxhjälp men som i praktiken innebär att man är en bästa kompis, ett storasyskon eller kanske en bonusförälder som alltid finns till hands. För oss är det viktigast att motivera unga människor och att skapa ett intresse för matematik.

    Det stämmer heller inte riktigt att läxhjälpen inte når de barn och unga som i mest behöver det. Kollar vi på statistik från våra unga i Storstockholm så har hälften en eller två föräldrar som är födda utomlands. 32% av dessa pratar Somaliska med sina föräldrar. Statistiskt har barn med en eller två föräldrar som har fötts i utlandet svårast för sig i matematik och NO-ämnen (se TIMMS 2011, sid 80). Fördelningen av barnen i Mattecentrums räknestugor är 49,2% med utländsk bakgrund mot 47,7% med helsvensk bakgrund.

    Så alla partier som förespråkar läxhjälp och vill stötta organisationer som oss - fortsätt att göra det. Det hjälper. Fråga de 160.000 barn och unga som pluggar matte med oss dels via våra öppna räknestugor eller via vår läxhjälp på Matteboken.se – helt gratis.

    /Johan Wendt, grundare och ordförande Mattecentrum

  • Matematikcenter

    Blogginlägg

    Förra veckan hade vi vår kära systerförening på besök. Kathrine från Matematikcenter.

    Matematikcenter är en helt egen förening som drivs med danska medel men som vi samverkar otroligt mycket med.

    Kathrine som arbetar för föreningen i Danmark är mycket involverad i hur vi arbetat med uppbyggnaden av Mattecentrum i Sverige, så att de kan hämta inspiration och arbeta efter liknande förutsättningar som vi.

    Känner ni någon i Danmark kan du tipsa om www.matematikcenter.dk och www.webmatematik.dk